DL: Vseh težav in pričakovanj ne rešuje

22.2.2015 | 16:20

Dane Kastelic iz zveze paraplegikov na simulatorju varne vožnje (Foto: J. A.)

Dane Kastelic iz zveze paraplegikov na simulatorju varne vožnje (Foto: J. A.)

Invalidi imajo od sredine oktobra možnost dostopa do brezplačnih ali skoraj brezplačnih tehničnih pripomočkov in prilagoditev vozil, saj je začel vejati nov pravilnik, ki ureja to področje. »Gre za zelo pomembno novost in veliko pridobitev,« je prepričana ministrica za delo dr. Anja Kopač Mrak, ki dodaja, da so tako invalidom olajšali dostop do pripomočkov, ki jih potrebujejo v vsakdanjem življenju.

Namen zakona je preprečevati in odpravljati diskriminacijo invalidov in je življenjskega pomena za tiste invalide, ki potrebujejo več podpore za samostojno življenje. Kot enega izmed ukrepov za izenačevanje možnosti invalidov zakon predpisuje sofinanciranje tehničnih pripomočkov za invalide s senzornimi okvarami (gluhi, naglušni, slepi, slabo vidni in gluho-slepi). Drugi ukrep pa je sofinanciranje prilagoditve vozila gibalno oviranim invalidom.

Gre za tehnične pripomočke, ki so namenjeni večji socialni vključenosti in jih invalidi potrebujejo pri vsakdanjem vključevanju v družbo oziroma za premostitev komunikacijskih ovir za omogočanje varnega in samostojnega življenja. Ministrstvo jih bo sofinanciralo v višini 85 odst., socialno ogroženim (prejemnikom denarne socialne pomoči) in tistim s statusom invalida po zakonu o družbenem varstvu pa v celoti; upravičencev je okoli štiri tisoč.

Na ministrstvu predvidevajo, da bo za plačilo tehničnih pripomočkov in prilagoditev vozil v prvem letu izvajanja treba zagotoviti dva do tri milijone evrov, v naslednjih letih pa nekoliko manj.

Upravičenci bodo lahko zbirali tehnične pripomočke s seznama, ki je del pravilnika, posameznik pa bo upravičen do več pripomočkov — toliko, kot jih potrebuje. Na seznamu je trideset pripomočkov, od elektronske varuške, svetlobnega hišnega zvonca z alarmom, videofona, vibracijske in govoreče zapestne ročne ure do različnih programskih vmesnikov za računalnike.

ODZIV PARAPLEGIKOV

Za komentar novega pravilnika smo prosili predsednika Zveze paraplegikov Slovenije Daneta Kastelica iz Šentvida pri Stični. »Čeprav smo veseli, da bomo končno upravičeni do prilagoditve vozil, pa moramo paraplegiki še vedno globoko seci v žep za doplačilo invalidskega vozička, ki je prvi pogoj za vključevanje v življenje,« je dejal in pojasnil, da zavarovalnica za kakovosten voziček, ki stane okoli dva tisočaka in je v primerjavi s povprečnim lažji, na ta račun pa uporabnika obvaruje pred obrabo ter poškodbami rok, prispeva le okoli tisočaka. »Zato smo upravičeno pričakovali, da bo razliko prinesel tehnični pravilnik, saj smo na Zvezi paraplegikov Slovenije pripravili kakovosten in obširno utemeljen predlog na podlagi analize, a je ministrstvo za delo naš predlog žal zavrnilo. Argument je bil, da je pravilnik namenjen pripomočkom za socialno rehabilitacijo. Vendar je voziček za paraplegika, ki hodi v službo ali je kako drugače aktiven, nujno potreben za celostno socialno rehabilitacijo,« poudari Kastelic.

Na vprašanje, ali bodo invalidi na račun tega pravilnika vendarle manj diskriminirani, Kastelic odgovarja: »Zagotovo se bo kakovost življenja para- in tetraplegikov zvišala, vendar so naša pričakovanja znatno večja. Smo državljani iste države, tudi mi plačniki davkov in prispevkov. Ravno zato bi morala država tudi v duhu implementacije Konvencije OZN o pravicah invalidov imeti več empatije do invalidov in njihovih organizacij.«

S tem je v prvi vrsti mislil na invalidske vozičke, spomnil pa je tudi na pse pomočnike za najtežje gibalno ovirane.

Članek je bil objavljen v 45. številki Dolenjskega lista, 6. novembra 2014

J. Ambrožič

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava