DL: Orkester Ave v tujini - Schladming in Kerkrade dala novega zagona

28.9.2022 | 11:30

Tina Lahne in Miro Saje, predsednica in dirigent Orkestra Ave že od vsega začetka. (Foto: L. M.)

Tina Lahne in Miro Saje, predsednica in dirigent Orkestra Ave že od vsega začetka. (Foto: L. M.)

Koronačas z veliko omejitvami za kulturo na splošno ni bil dober, še zlasti ne za ljubiteljsko. Med društva, ki so ga uspešno prebrodila in obstala, sodi tudi Orkester Ave, dobrih pet let star dolenjski pihalni orkester, ki združuje 55 mladih, šolanih glasbenikov s širšega novomeškega območja.

Pod vodstvom priznanega dirigenta Mira Sajeta so se od pomladi, ko se je vse počasi sprostilo, pridno pripravljali na dva odmevna projekta v tujini, ki sta zdaj za njimi: festival Mid Europe v avstrijskem Shladmingu in udeležba v projektu WMC Mlada generacija v nizozemskem Kerkradeju.

Zadovoljni so. »Bili smo uspešni; taki projekti dajo orkestru novega zagona in motivacije pa tudi potrditev, da smo na pravi glasbeni poti,« pove Miro Saje.

V tujino se je Ave odpravil sredi julija in se kot edini slovenski orkester udeležil festivala Mid Europe v Schladmingu. Gre za enega največjih in najbolj priznanih festivalov za pihalne in trobilne zasedbe v Evropi. Tokrat se je na njem predstavilo 35 zasedb iz več kot 15 držav z vsega sveta in izvedlo koncerte na več prizoriščih po celotnem mestu. Orkester Ave je imel v okviru projekta samostojni koncert v kongresnem centru Schladming. Za to priložnost je pripravil program, ki odraža kakovost in stik s kompozicijskimi novitetami sveta tovrstnih zasedb. Koncert je bil med poslušalci in organizatorji sprejet s stoječimi ovacijami in z nadvse laskavimi komentarji.

POMEMBNE IZKUŠNJE

Med 18. in 23. julijem pa se je orkester na povabilo organizatorja udeležil projekta WMC (The World Music Contest) Young Generation, ki je potekal v okviru uglednega svetovnega tekmovanja WMC 2022 v Kerkradeju na Nizozemskem. Dva sodelujoča orkestra – poleg Ave je bil to še nizozemski Brabants Jeugd Project Orkester – sta na dinamičen način, z medsebojnim menjavanjem sekcij med vajami, v enem tednu skupaj pripravila program za dva koncerta, ki sta bila sestavljena iz samostojnih in skupnih nastopov obeh orkestrov.

Orkester Ave po nastopu v Kerkradeju (Foto: arhiv orkestra)

Orkester Ave po nastopu v Kerkradeju (Foto: arhiv orkestra)

Kot pove Saje, so imeli v tem času glasbeniki priložnost sodelovati na mojstrskih seminarjih s svetovno priznanimi strokovnjaki za posamezna glasbila. Velik poudarek projekta je bila tudi medkulturna izmenjava izkušenj in navezovanje novih stikov med orkestroma.

Takšna gostovanja, ki so sicer zahtevna v vseh pogledih, od priprave vsebine do organizacije in financ, za orkester pomenijo priložnost za nova doživetja in prenašanje pridobljenih izkušenj nazaj v slovenski prostor. Hkrati je bila to priložnost za Orkester Ave, da je ponesel glas o glasbi slovenskih pihalnih orkestrov na Nizozemsko, enega najpomembnejših, če ne kar najpomembnejši kraj za delovanje pihalnih orkestrov na svetu. Tu je Saje pred leti tudi študiral dirigiranje.

ZDAJ NOVOMEŠKI

Seveda pa tako zahtevnega podviga tudi v organizacijskem in finančnem smislu Ave ne bi zmogel brez pokroviteljev, ki se jim mladi glasbeniki iz srca zahvaljujejo: med njimi je bila to prvič novomeška Krka, tovarna zdravil, ter JSKD RS, Arss Inženiring, Mestna občina Novo mesto in šentjernejsko podjetje Iskra Pio. Zadnje njihovo delovanje podpira vse od nastanka zasedbe, kar je bilo zelo pomembno za njihov obstoj.

Pred slabimi šestimi so začeli samostojno pot in se po besedah predsednice Orkestra Ave Tine Lahne znašli v hudih težavah. »Startali smo dobesedno z ničle, brez osnovnih pogojev: brez prostorov za vaje, glasbil in denarja. Imeli smo le ljubezen do glasbe in veliko željo, da ostanemo in ustvarjamo skupaj,« pove Lahnetova. K sreči jim je to uspelo in vsem, ki so jim pri tem pomagali, so hvaležni.

Danes je vse drugače, perspektivnejše; zdi se, da tudi zato, ker od januarja niso več šentjernejsko kulturno društvo, ampak novomeško. Takšna odločitev je bila očitno potrebna.

»Glede na zastavljene načrte menimo, da se bomo optimalno lahko razvijali in rastli s sedežem v Novem mestu. Uspešno smo že kandidirali na občinskih razpisih, kjer je čutiti, da na Mestni občini Novo mesto podpirajo dobre projekte ter cenijo ustvarjalnost, ambicioznost in dobre ideje. Uspešni smo tudi na razpisih JSKD RS za nove instrumente,« pove Tina Lahne.

IZZIVOV NE MANJKA

Orkester Ave, ki je zdaj dobro opremljen z glasbili – tudi po zaslugi velike dobrotnice, žal že pokojne Ane Recelj Gole iz Šentjerneja, po kateri prirejajo zdaj tradicionalni letni Anin koncert –, dobiva nekako tudi svoj novi dom. To je Otočec, kjer imajo že nekaj let vaje v tamkajšnjem kulturnem domu oz. v stari šoli. Kot povesta Saje in Lahnetova, je njihova želja, da se ustalijo, povežejo s krajem, šolo, s tamkajšnjimi društvi … Čutijo, da so dobrodošli.

Načrtov jim ne manjka. Želijo nastopati, se izboljševati, ustvarjati zanimive projekte, ki po besedah umetniškega vodje orkestra najbolj motivirajo glasbenike, ter seveda prirejati koncerte, od tradicionalnega Aninega večera, ki bo letos 23. oktobra v Novem mestu, do koncerta v slovo poletju z naslovom Čez mestni trg luna sanjava, ki bo jeseni na Glavnem trgu v Novem mestu, ter do božičnega koncerta, za katerega še vedno želijo, da ostane v Šentjerneju. S krajem si želijo dobrega sodelovanja tudi v prihodnje.

Seveda Orkestru Ave, ki je zelo mlada zasedba (člani so od osnovnošolcev do 40-letnikov), izziv pomeni tudi nastopanje na državnem tekmovanju v organizaciji Zveze slovenskih godb, na katerem so zdaj prišli do 1. težavnostne stopnje, še naprej pa si želijo preizkušati in potrjevati tudi v tujini, kar je po mnenju Sajeta, ki vodi tudi Novomeški simfonični orkester, za mlade glasbenike nujno.

Članek je bil objavljen v 32. številki Dolenjskega lista 11. avgusta 2022

L. Markelj

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava