DL: Sandijevi starodobniki - Policistu na meji padel v oko fičo

26.6.2015 | 14:50

Sandi Mušič s fičkom obiskuje srečanja starodobnih vozil po Sloveniji in tujini.

Sandi Mušič s fičkom obiskuje srečanja starodobnih vozil po Sloveniji in tujini.

Traktor, kljub temu da ima že 59 let, še vedno služi svojemu namenu.

Traktor, kljub temu da ima že 59 let, še vedno služi svojemu namenu.

Za dom Sandija Mušiča iz Podzemlja bi lahko rekli, da je tehnični muzej v malem. Rad ima vse predmete starejšega datuma, še posebej pa ga privlači vse tisto, kar na kakršen koli način diši po tehniki. In če se premika po cesti, še toliko bolje. Kot se spominja Sandi, se je vse začelo pred skoraj tremi desetletji. Ko je šel k birmi, mu je oče dal star moped in mu dejal, naj si pomaga z njim, kakor ve in zna. »Razumljivo, da je bilo potrebno Tomos colibri VS 50 veliko popravljati, saj je bil narejen leta 1956 in je bil takrat star 31 let. Bil je med prvimi, ki so jih izdelali v koprskem Tomosu, a sem se dolgo vozil z njim. Takrat me je začela zanimati mehanika,« se spominja Mušič.

Nato si je kupil še nekaj starejših mopedov in motorjev in jih popravljal, da se je lahko vozil, vse bolj pa ga je privlačil fičko. Prvi trije avtomobili pri hiši so bili fički in spoznal je, da je narejen zelo enostavno, ne porabi veliko goriva in si ga lahko privoščil vsak, ki je zaposlen. Ko je leta 1997 postal član Oldtimer kluba Bela krajina, je začel iskati starega fička. Šele konec leta 2003 je v Dolenjskem listu prebral oglas o prodaji 24 let starega fička, ki mu je ustrezal. »Prodajalka je bila patronažna sestra iz Lokavca pri Ajdovščini. Fičko, ki je bil njen prvi avto, je imel prevoženih le 42.000 km in je bil redno vzdrževan. Prodajalka mi je ob nakupu podarila še dve stari podobici za srečo in pod pogojem, da se bom še kdaj oglasil pri njej. Res sem jo obiskal vsako leto, dokler ni pred nekaj leti umrla,« se Sandi spominja nakupa avta, ki ga ima zaklenjenega v garaži, zanj pa je odštel takratnih 20.000 tolarjev ali 250 nemških mark, kar je bila ugodna cena. Uporablja ga le za srečanja starodobnikov in nedeljske vožnje po bližnji okolici, za vsakdanjo uporabo pa ima novejši avto. Vzdržuje in popravlja ga sam, prizna pa, da pri novejših avtomobilih, kjer je veliko elektronike, to ne bi bilo mogoče.

»In prav to je prednost pred sodobno elektroniko, saj lahko takšen avto, kot je fičko, popravlja vsak, ki se vsaj malo spozna na mehaniko. Seveda je poleg znanja potrebnega veliko časa in vztrajnosti. Kdor pa tega nima, mora imeti denar, da plača mehanika. Marsikomu, ki je imel pred desetletji fička, ga posodim, da se zapelje z njim in obuja spomine. A ljudje pravijo, da se danes ne bi mogli več voziti s fičkom. Nima servo volana, klime, ABS zavor, zračnih blazin, vzglavnika in sinhroniziranega menjalnika za prvo prestavo,« našteva.

V Crveni zastavi v Kragujevcu so v 20 letih izdelali 923.000 fičkov, prenehali pa so jih izdelovati leta 1985, kar pomeni, da so vsi, ki še niso končali v stiskalnicah, starodobniki. Sandi postreže s podatkom, da jih je v Sloveniji registriranih okrog 100, od tega približno desetina v Beli krajini. Kako so bili narejeni, pa zgovorno pove Mušičeva trditev, da so v Kragujevcu v avtomobile dali pač tisto, kar so imeli. In kako je danes z rezervnimi deli? »Člani odltimerskih društev si med seboj pomagamo, potrebujemo pa predvsem kable, svečke, platine, tesnila, zglobe, prirobnice, končnike. Zagotavljajo, da bodo do konca letošnjega leta še izdelovali rezervne dele za Zastavine modele Zastava 750, 850, yugo 45 in 55. V Karlovcu in v Srbiji se jih da dobiti po za naše razmere nizkih cenah, v prihodnje pa bodo gotovo vse dražji, zato se bom dobro založil,« se nasmehne.

Sandi s svojim fičkom obiskuje srečanja starodobnikov ne le po Sloveniji, ampak tudi v tujini. Tako se je leta 2009 peljal v 1.000 km oddaljen Rim na promocijo novega fiata 500, za kar je s postanki porabil 24 ur. Trikrat je bil na srečanju fičkov starodobnikov v Münchnu, kjer imajo celo »Fičo klub Minhen«, člani pa so večinoma Srbi. S fičkom je šel na srečanje starodobnikov v Sarajevo, Beograd in Novi Sad. Za letos načrtuje spet obisk srečanja v Münchnu, nato pa še v Švici, prihodnje leto pa bi se rad s fičkom odpeljal v Stockholm. Koliko nostalgije po nekdanjih časih prebudi na svojih poteh, pove tudi dogodek s srbsko-hrvaške meje, ko je srbski policist od Sandija zahteval, da zapelje na stran, da se je lahko fotografiral s fičkom. Nekdaj je s fičkom tudi tekmoval in dosegel dobre rezultate.

Poleg fička ima Mušič še nekaj starodobnikov: moped Tomos colibri T12 iz leta 1971, tovornjak Tam 75-3T iz leta 1973, traktor Deutz F2L612 iz leta 1956. Vsa vozila so registrirana in uporabna. Prav sedaj obnavlja yuga 45 iz leta 1988, ni pa prepričan, da je to njegov zadnji starodobnik.

Članek je bil objavljen v 11. številki Dolenjskega lista, 19. marca 2015

Besedilo in fotografije: M. Bezek-Jakše

starejši najprej | novejši najprej

Komentarji (1)

26.6.2015Oceni dioklecian 

Ja , vse pohvale, ampak za originalne nadomestne dele bi se bilo potrebno bolj potrudit. Prosim, to je bil le namig.

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava