DL: Avtobusna postaja NM - Razpada, a menda bo kmalu bolje

21.5.2023 | 19:30

Od daleč je novomeška avtobusna postaja lep in zanimivo arhitekturno  zasnovan objekt, od blizu pa kaže precej klavrno podobo. (Foto: I.  Vidmar)

Od daleč je novomeška avtobusna postaja lep in zanimivo arhitekturno zasnovan objekt, od blizu pa kaže precej klavrno podobo. (Foto: I. Vidmar)

Avtobusna postaja je najočitnejša črna točka Novega mesta – Sama stavba je v zasebni lasti, lastniki niso imeli interesa po obnovi – Pred petimi leti sodno izsiljen upravitelj – Do leta 2028 združitev avtobusne in železniške postaje

Novomeška avtobusna postaja je nekaj, na kar Novomeščani ne moremo biti ponosni. Je precej zanemarjena in že zdavnaj potrebna prenove. Lokali v zgornjem nadstropju, ki so pred kratkim menda za skoraj simbolno ceno dobili novega lastnika, so zaprti, na stopnicah so nameščena zaklenjena kovinska vrata, streha je dotrajana, marsikje odpada omet. Tudi v spodnji etaži je več lokalov zaprtih.

Vendar, čeprav to ni videti, se postaji, kot kaže, le obetajo boljši časi, ne že takoj, jutri, a sorazmerno kmalu, zelo verjetno v naslednjih petih letih.

Kot pojasnjuje Miloš Dular, vodja oddelka za promet in mobilnost na Mestni občini Novo mesto, je razlog za tako stanje predvsem lastniška struktura. Mestna občina je namreč lastnica samo platoja s peroni in z nadstreški ter čakalnice in toaletnih prostorov, sama stavba pa je v 90-odstotni zasebni lasti. Glede na to, da je z nekaterimi izjemami velika večina lokalov zaprtih oziroma že dolgo ne delujejo več, novomeška avtobusna postaja ni ravno velika poslovna priložnost. »Občina si že dolgo želi postajo obnoviti, vendar se z lastniki do zdaj ni dalo dogovoriti nič, niti o upravljavcu stavbe ne, tako da smo ga morali izsiliti po sodni poti. Sodišče je o tem odločilo 31. januarja 2018 in od takrat je upravljavec stavbe podjetje Terca, ki skrbi tudi za zbiranje denarja v rezervnem skladu, kar bo omogočilo nujno potrebna vzdrževalna dela in tudi morebitno obnovo stavbe,« pojasnjuje Dular.

V lasti občine je le ploščad s peroni pa še čakalnica in toaletni prostori. (Foto: I. Vidmar)

V lasti občine je le ploščad s peroni pa še čakalnica in toaletni prostori. (Foto: I. Vidmar)

Pogled od blizu kaže precej klavrno podobo. (Foto: I. Vidmar)

Pogled od blizu kaže precej klavrno podobo. (Foto: I. Vidmar)

Kot razloži Dular, občina sama tu ne more narediti prav veliko, a nekaj je bilo v zadnjih letih le urejenega. Leta 2015 je bila zasipana in urejena gradbena jama ob Topliški cesti, ki je v lasti DUTB, obnovljena in izboljšana je bila javna razsvetljava in nameščene kamere, ki so bistveno izboljšale varnostno situacijo na postaji, na kateri je bilo pred tem veliko nasilja, pretepov, poškodb, izsiljevanja, vandalizma in še česa. Zdaj je precej bolje. V zadnjih letih je občina tudi dvakrat adaptirala toaletne prostore, a so bili vsakič kmalu znova razbiti. Občina in avtobusno podjetje Arriva skrbita le za urejenost peronov in brežine nad postajo, za drugo bi morali poskrbeti zasebni lastniki posameznih delov stavbe, a se z njimi do zdaj ni dalo dogovoriti nič.

Kot zadevo komentira novomeški podžupan Urban Kramar, občina kot samo desetodstotni lastnik stavbe ne more narediti veliko: »Avtobusna postaja je črna točka Novega mesta. Smo zelo zainteresirani za ureditev in prenovo. Najlažje bi to rešili tako, da bi celotno postajo kupili in celovito uredili njeno podobo, a to za zdaj ni mogoče, upam pa, da bo stavba urejena sočasno s prenovo avtobusne postaje ob združitvi z železniško postajo.«

ZDRUŽITEV Z ŽELEZNIŠKO POSTAJO

Da bi bilo dobro združiti obstoječo avtobusno postajo z le kakšnih 100 m oddaljeno železniško postajo Kandija, so urbanisti ugotovili že leta 2009, ko so pripravljali občinski prostorski načrt, a takrat še ni bilo možnosti za udejanjanje te ideje, realna možnost za tako rešitev pa se je pojavila, ko se je država lotila načrtov za nadgradnjo dolenjske železniške proge. »Tako smo dobili priložnost, da tu uredimo potniški terminal z avtobusno in železniško postajo. V lani predstavljeni pobudi za pripravo državnega prostorskega načrta za nadgradnjo dolenjske železniške proge je predvideno, da se ukineta potniški železniški postaji Center in Kandija terzamenjata s postajo neposredno ob avtobusni postaji. Omenjeni državni prostorski načrt (DPN) naj bi bil sprejet leta 2028, a v tem primeru bi šlo za tako imenovana vzdrževalna dela v javno korist, za katera ni potrebno niti gradbeno dovoljenje, tako da bi gradnjo lahko končali že pred sprejetjem omenjenega DPN, torej do leta 2028. Denar za to je na voljo v evropskem skladu, namenjenem investicijam za izboljšanje železnic,« o predvideni rešitvi pove Izidor Jerala z Oddelka za okolje in prostor na Mestni občini Novo mesto in doda, da bi se s tem število potnikov na postaji vsaj podvojilo, kar bi bistveno povečalo tudi obisk tamkajšnjih lokalov, ki potem ne bi samo životarili in bi bili lastniki tako bistveno bolj naklonjeni ureditvi stavbe.

Projekt potniškega terminala ob združitvi obeh postaj predvideva tudi povezavo z nadhodom nad Šmihelsko cesto z zdravstvenim domom in posredno z bolnišnico, predvidena parkirna hiša na mestu sedanjega parkirišča ob zdravstvenem domu pa bi služila tudi potnikom, ki bi se do postaj pripeljali z avtomobilom in potem za potovanje uporabili vlak ali avtobus.

Članek je bil objavljen v 12. številki Dolenjskega lista 23. marca 2023

I. Vidmar

starejši najprej | novejši najprej

Komentarji (1)

21.5.2023Oceni miha 

No ja železnica že ima svoje parkirišče... Samo bo po vsej verjetnosti na drugi strani tirov od nove postaje. Čez tir se pa menda ne sme hodit... Tale objekt pa, je po mojem edina rešitev rušitev.

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava