DL: Na novo, obarvano gorivo za kmetijstvo še gledajo z dvomom

26.3.2023 | 17:00

Kot zatrjujejo pristojni, je nov kmetijski dizel prilagojen uporabi v starejših in najsodobnejših dizelskih motorjih. (Foto: M. L. - S.)

Kot zatrjujejo pristojni, je nov kmetijski dizel prilagojen uporabi v starejših in najsodobnejših dizelskih motorjih. (Foto: M. L. - S.)

Kmetje so zaskrbljeni zaradi primernosti kurilnega olja za uporabo v sodobnih dizelskih motorjih – Trgovci in serviserji odgovarjajo: Če gorivo ustreza standardom, težav ne bi smelo biti – Obarvanost in dostopnost goriva

Skladno z novo trošarinsko zakonodajo je s 1. januarjem 2023 kupcem v kmetijstvu omogočen nakup goriva za pogon kmetijske mehanizacije po ugodnejši ceni. Novo gorivo, ki mu mnogi pravijo kar kmetijski dizel, ima oznako KOEL – GK (kurilno olje ekstra lahko – gorivo za kmetijstvo), primerno pa je za dizelske motorje kmetijske mehanizacije in tudi za peči za ogrevanje. Prav zaradi zadnjega številni kmetje na novo gorivo gledajo še z dvomom, dodatno pa jih tudi skrbi rdeča obarvanost goriva.

Raba kurilnega olja KOEL GK oz. t. i. kmetijskega dizla za uporabnike kmetijske mehanizacije ni obvezna; predstavlja le dodatno, cenovno ugodnejšo možnost goriva za dizelske motorje v kmetijstvu. A številne kmete skrbi, da jih ta cenovno ugodnejša možnost – po podatkih Petrola je maloprodajna cena kurilnega olja KOEL – GK, ki velja od 17. januarja, 1,115 evra – lahko še kako drago stane. Veliko jih namreč ne verjame oz. ne morejo razumeti, kako je lahko gorivo, ki je namenjeno ogrevanju, dovolj kakovostno za pogon najnovejših traktorjev, katerih vrednosti krepko presegajo 100 tisoč evrov. Bojijo se, da bi jim lahko ob dolgoročni uporabi kmetijski dizel poškodoval kmetijsko mehanizacijo, proizvajalci strojev pa jim zaradi uporabe kurilnega olja za pogon ne bi hoteli priznati garancijskih popravil. Prodajalci in serviserji traktorjev so bili zato v prvih dneh letošnjega leta zasuti z vprašanji glede uveljavljanja garancije v povezavi z uporabo ekstra lahkega kurilnega olja, predpisanega za kmetijske stroje. Njihov odgovor pa je bil enak kot odgovor vseh drugih pristojnih, da če gorivo ustreza standardom, težav ne bi smelo biti.

ZAGOTOVILA

Kot pravijo na Kmetijsko-gozdarski zbornici Slovenije (KGZS), ki je v prvih dneh letošnjega leta, ko je stopila v veljavo uporaba kmetijske nafte, v povezavi z novim kmetijskim gorivom prejela številne klice članov, ki jih skrbita predvsem kakovost goriva in dostopnost črpalk, ki ponujajo gorivo za kmetijsko mehanizacijo, so v pogovorih z resornim ministrstvom dobili zagotovilo, da kmetijsko gorivo izpolnjuje fizikalno-kemijske lastnosti, kot jih zahteva prenovljeni standard SIST 1011 in standard za dizelska goriva SIST EN590.

KGZS je sicer že lani, ob predstavitvi predloga sprememb, naročila laboratorijske analize kakovosti goriva. Vsem večjim prodajalcem kmetijske mehanizacije so poslali vprašanja, ali bodo kakšne težave pri uveljavljanju garancije, če se bo kot gorivo uporabljalo ekstra lahko kurilno olje. »Povsod smo dobili odgovore, da če bo gorivo ustrezalo standardom, ne bo težav pri uveljavljanju garancije. Dobili smo tudi izpis iz tehnične dokumentacije proizvajalca traktorjev Fendt, v katerem je zapisano, da je kot gorivo dovoljeno tudi ekstra lahko kurilno olje, če je to dovoljeno za uporabo v posamezni državi,« pravijo.

PREVERILI KAKOVOST

Prav tako je KGZS naročila tudi primerjalno analizo vzorcev dveh največjih prodajalcev goriva v edinem akreditiranem laboratoriju v državi. Analize vzetih vzorcev dizelskega goriva in ekstra lahkega kurilnega olja so pokazale, kot pravijo na KGZS, da odstopanj od mejnih vrednosti ni. »Vsi rezultati so bili skladni z Uredbo o fizikalno-kemijskih lastnostih tekočih goriv (Uradni list RS, št. 74/11, 64/14, 36/18) in s standardom SIST EN 590:2022,« pravijo in dodajajo, da bo KGZS ponovno izvedla analize kmetijske nafte in preverila, ali gorivo pri prodajalcih ustreza zahtevanim standardom.

Kakovost goriva bodo sproti spremljali tudi v Sindikatu kmetov Slovenije. Bojijo se namreč, kot pravijo, morebitnih »balkanskih navad« trgovcev. Za zdaj gorivo ustreza standardom in kmete samo opozarjajo, da naj hranijo račune, če bi prišlo do kakšnih težav zaradi uporabe davčno označenega goriva. V Sindikatu kmetov Slovenije so sicer v prvih dneh letošnjega leta največ težav, kot pravijo, zaznali pri izdajanju računov.

USTREZNO NADGRAJENO

»Kurilno olje KOEL – GK je po kakovosti ustrezno nadgrajeno in se lahko uporablja tudi kot pogonsko gorivo za dizelske motorje oz. kot t. i. kmetijski dizel,« pravijo v Petrolu in dodajajo, da je prilagojeno uporabi v starejših in najsodobnejših dizelskih motorjih. Kakovost goriva KOEL – GK v Sloveniji določa standard SIST 1011, ki po novem, kot pojasnjujejo, združuje zahteve za uporabo goriva za namen ogrevanja in tudi zahteve, ki veljajo za dizelsko gorivo za pogon motorjev in ki jih predpisuje standard za dizelsko gorivo EN 590 oz. v Sloveniji SIST EN590. Vsem kupcem zagotavljajo, da KOEL – GK izpolnjuje vse zahteve, ki po standardu SIST 1011 veljajo za uporabo v pečeh za ogrevanje pa tudi vse zahteve za uporabo v dizelskih motorjih z notranjim izgorevanjem, za katere je predpisana uporaba goriva po standardu EN 590 oz. SIST EN590. KOEL – GK, kot pravijo, ne vsebuje biogoriv, njegove nizkotemperaturne lastnosti pa so prilagojene letnim obdobjem uporabe, tako kot danes velja za dizelsko gorivo. Zadnje je sicer pomembno pri nakupu goriva na zalogo. Pomeni namreč, da si kmetje lahko naredijo zalogo goriva pozimi za poleti, ne pa tudi nasprotno.

RDEČE OBARVANO

Uporaba kmetijskega dizla v motorjih je sicer zakonsko omejena, in sicer le na kmetijsko in gozdarsko mehanizacijo in vozila za prevoz čebeljih panjev, zaradi preprečevanja in preverjanja nenamenske rabe pa je kmetijski dizel dodatno označen z rdečo barvo in markirnim indikatorjem. Med upravičenci za nakup goriva za kmetijstvo se zato pojavlja tudi vprašanje potencialne škodljivosti barvila za sisteme za vbrizg goriva pri sodobnih dizelskih motorjih, vendar pa pristojni tudi glede tega zagotavljajo, da je bojazen odveč. Kot pravijo, je gorivo za kmetijstvo z barvilom davčno označeno v Belgiji, na Hrvaškem, Cipru, Danskem, v Estoniji, na Finskem, v Franciji, na Irskem, v Italiji, Latviji, Litvi, Luksemburgu, na Malti, Portugalskem in v Španiji, kjer tako kot pri nas uporabljajo kmetijsko mehanizacijo z najsodobnejšimi motorji, a z barvanim gorivom nimajo težav.

DOSTOPNOST GORIVA

Poleg kakovosti goriva je v prvih dneh letošnjega leta veliko kmetov glede kmetijskega goriva skrbela tudi dostopnost goriva. Na KGZS so, kot pravijo, ministrstvo za finance ves čas opozarjali, da mora biti prodajna mreža goriva razvejana po vsej državi. Po zagotovilih, ki so jih prejeli, je na voljo na okoli 260 od skupaj 558 bencinskih servisov v Sloveniji, mogoča pa je tudi dostava goriva na dom.

VRAČILO TROŠARINE ZA PRETEKLO LETO

Uvedba goriva za kmetijstvo je s 1. januarjem omogočila znižanje trošarine za kmetijstvo, gozdarstvo in čebelarstvo že ob nakupu goriva namesto dozdajšnjega vračila dela trošarine, za leto 2022 pa velja še stara ureditev, torej sistem vračila. Za gorivo, porabljeno za pogon kmetijske in gozdarske mehanizacije v letu 2022, bo vračilo 70 odstotkov trošarine potekalo tako kot do zdaj. Zahtevke bo treba vložiti elektronsko, od 1. januarja do 30. junija 2023. Vlagatelji lahko zahtevek vložijo sami ali pa za to pooblastijo drugo osebo.

Članek je bil objavljen v 4. številki Dolenjskega lista 26.  januarja 2023

Mojca Leskovšek Svete

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava