Test letnih pnevmatik: le petina z oceno dobro, za sedem pnevmatik odsvetovan nakup

15.3.2023 | 11:30

Test letnih pnevmatik: le petina z oceno dobro, za sedem pnevmatik odsvetovan nakup

Zakonodaja določa, da lahko vozniki 15. marca, če vremenske razmere to dopuščajo, na svojih vozilih zimske pnevmatike zamenjajo z letnimi. Da bi se kupci novih pnevmatik lažje odločili, katere izbrati, je AMZS v prvi letošnji številki Motorevije objavil AMZS test 50 letnih pnevmatik dimenzije 205/55 R16 V. Le petina pnevmatik je bila ocenjena z oceno dobro, za sedem pnevmatik pa AMZS odsvetuje nakup. Test je znova pokazal, da pri pnevmatikah ne gre varčevati. Razlika 100 evrov med najslabšim in najboljšim kompletom pnevmatik lahko odloča med življenjem in smrtjo. Glede vprašanja, ali s 15. marcem že menjati pnevmatike ali ne, velja priporočilo, naj se vozniki bolj kot po koledarju ravnajo po vremenu, če gredo v tujino pa preverijo pravila glede zimske opreme v drugih državah.

Na letošnjem jubilejnem testu letnih pnevmatik – nemški ADAC je prvi test opravil leta 1973, AMZS pa sodeluje že četrt stoletja –, je bilo med 50 testiranimi pnevmatikami dimenzije 205/55 R16 veliko nizkocenovnih znamk, ki so se pričakovano odrezale slabo. Večje število testiranih pnevmatik pa ni edina novost letošnjega testa. »Gre za prvi test pnevmatik, pri katerem so v skupno oceno vključena trajnostna merila; na ta način bomo pnevmatike ocenjevali tudi v prihodnjih letih«, je povedal Blaž Poženel, odgovorni urednik AMZS Motorevije, in pojasnil: »Po novem bodo pnevmatike na naših testih dobile skupno oceno, ki je sestavljena iz dveh glavnih meril – merila varnosti na cesti in merila okoljevarstvenih lastnosti. Ker je varnost na cesti najpomembnejše merilo, ima v skupni oceni 70-odstotni delež, okoljevarstvena merila pa 30-odstotnega.«

Merilo varnosti na cesti je sestavljeno iz že znanih posameznih meril oziroma kriterijev. Ocena pnevmatike na suhi cesti je rezultat ocene in meritev stabilnost v vožnji, vodljivosti in zaviranja posamezne pnevmatike, ocena na mokri cesti pa iz meritev zavorne pot, hitrosti ob splavanju (vzdolžnega in prečnega) ter smerne in bočne vodljivosti. Novo merilo okoljevarstvenih lastnosti vključuje nekaj že doslej znanih meritev in ocen, kakršne so predvidena prevožena razdalja, poraba goriva in glasnost (tako v potniški kabini kot zunanja), ki so jim dodane lastnosti, kot so obraba gumenega dela z odmetom delcev, teža oziroma masa pnevmatike in tudi trajnostni vidik pnevmatik, pri katerem se preveri, kje pnevmatike izdelujejo in kakšne okoljske certifikate imajo tovarne ter pnevmatike. Pri tem so bili ocenjevalci pozorni tudi na gumene nitke na površini novih pnevmatik, ki po nepotrebnem onesnažujejo okolje, pnevmatike pa so preskusili še na škodljive snovi, kot so nitrozamini (potencialno rakotvorna snov) in policiklični aromatski ogljikovodiki (PAH). Dobra novica je, da v nobeni pnevmatiki te škodljive snovi niso bile prisotne v zdravju nevarnih koncentracijah.

Rezultati testa: le petina z oceno dobro, za sedem pnevmatik AMZS odsvetuje nakup

Deset od 50 preskušenih pnevmatik je dobilo skupno oceno dobro oziroma zelo priporočljivo. Takšno oceno si zaslužijo le pnevmatike z uravnoteženimi lastnostmi, ki nimajo večjih slabosti pri varnostnih merilih. 21 preskušenih pnevmatik, ki je dobilo skupno oceno priporočljivo, se je izkazalo z nekaj izrazitimi slabostmi pri enem od obeh glavnih ocenjevalnih meril, ki jih dobre lastnosti pri drugem glavnem ocenjevalnem merilu niso mogle popraviti. Preostalih 19 pnevmatik je dobilo skupno oceno priporočljivo z omejitvami ali ni priporočljivo: te pnevmatike so pokazale izrazite slabosti pri enem ali pri obeh glavnih ocenjevalnih merilih. Sedem zadnjeuvrščenih pnevmatik se je odrezalo tako slabo, da AMZS odsvetuje njihov nakup. »Tokratni test je torej pokazal nekaj občutnih slabosti. Največja je zagotovo absolutno prevelika razlika v varnostnih lastnostih med preskušenimi pnevmatikami. Te razlike morajo uporabniki vzeti resno, saj lahko pomenijo razliko med izognitvijo trku, drobnimi poškodbami odbijača ali hujšimi telesnimi poškodbami, če pride do trka. Ob preskusu razlike v zavorni poti med najboljšimi in najslabšimi pnevmatikami na testiranju je bila ta tako velika, da pešec nesreče ne bi preživel. Razlika 100 evrov med najslabšim in najboljšim kompletom pnevmatik torej lahko odloča med življenjem in smrtjo«, je Poženel nazorno predstavil dejstvo, kako tvegano je varčevanje pri izbiri pnevmatik.

Bolj kot po koledarju se ravnajmo po vremenskih in voznih razmerah

Zakonski datum 15. marec, ko vozniki lahko zamenjamo zimske pnevmatike z letnimi, je tu, a AMZS inštruktorji varne vožnje svetujejo, da z menjavo zimskih pnevmatik ni treba hiteti. Ali že menjati zimske pnevmatike ali še ne, je odvisno od okolja oziroma področja najpogostejših voženj. V gorskih, hribovitih in višje ležečih predelih je tudi v spomladanskih mesecih treba pričakovati slabše, celo vsaj začasne zimske razmere, v nižinah in posebej v priobalnem območju pa skorajda ne. Zavedati pa se je treba, da če se bomo odločili opraviti menjavo že okoli 15. marca, se moramo nato v tem prehodnem času ravnati po morebitnih trenutnih poslabšanih voznih razmerah. Sneži lahko tudi še aprila. V takih primerih se z letnimi pnevmatikami nikakor ne odpravimo na zasneženo ali poledenelo cesto.

Vozniki naj bodo glede obvezne zimske opreme pozorni tudi na poteh v tujino. Kot je povedal Matic Zupančič iz AMZS informacijskega centra, imajo naše sosednje države drugačne predpise kot Slovenija: »V Avstriji je v primeru zimskih voznih razmer zimska oprema obvezna do 15. aprila, na Hrvaškem je zimska oprema na določenih cestah prav tako predpisana do 15. aprila, enak datum obvezne zimske opreme velja za vožnjo po avtocestah in nekaterih drugih cestah v italijanski pokrajini Furlanija - Julijska krajina, ne glede na vozne razmere.« Podrobnejše informacije so objavljene na AMZS spletni strani, rubrika Na poti – Potovalne informacije po evropskih državah.

AMZS

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava