Veliko bukovje in štreka

27.10.2020 | 14:50

   Fotografija osirotelih otrok iz kmetije Vučji ogrizek s skrbnico teto Magdo » Šnajderko « (osebni arhiv BG)

   Fotografija osirotelih otrok iz kmetije Vučji ogrizek s skrbnico teto Magdo »Šnajderko« (osebni arhiv BG)

Eno večjih območij Nature 2000 v Beli krajini je tudi dobro ohranjeno obsežno gozdnato območje, ki se imenuje Veliko bukovje. Definicija območja Nature 2000 pravi, da je to posebno varstveno območje oz. ekološko pomembno območje, ki je na ozemlju Evropske unije pomembno za ohranitev ali doseganje ugodnega stanja vrst ptic ter drugih živalskih in rastlinskih vrst, njihovih habitatov in habitatnih tipov, katerih ohranjanje je v interesu EU.

V Krajinskem parku Kolpa je šest območij Natura 2000. Eno je varovano po Direktivi o pticah, pet območij pa po Direktivi o habitatih. Posebno ohranitveno območje in potencialno posebno ohranitveno območje Veliko bukovje, ki nosi oznako SI3000179, tvorijo ilirski hrastovo-belogabrovi gozdovi, ki poraščajo vrtačast kraški svet med Vinico, Bojanci in Adlešiči ter med drugim nudijo življenjski prostor tudi pomembnima vrstama metuljev: črtastemu medvedku Callimorpha quadripunctaria in velikemu frfotavčku Leptidea morsei. Črtasti medvedek zagotovo ne sodi med nevarne vrste živali.

Veliko bukovje in štreka

Pravzaprav Natura 2000 v večjem delu obsega območje Malega bukovja in gozdov okrog Žežlja do Bojancev, kjer so lastniki gozdnih površin zasebniki. Samo ožje območje Velikega bukovja kot ga razumejo domačini, ki je v pretežnem delu v lasti države Republike Slovenije, pa je izvzeto iz tega evropskega sistema varovanja narave. Zasebni gozdovi so v to ohranitveno območje vključeni, saj je v njih velika biotska raznovrstnost, ker so bili skozi stoletja in tudi danes dobro, sonaravno upravljani.

Veliko bukovje

Skozi Veliko bukovje danes pelje gozdna cesta, ki ji domačini pravijo »Štreka«. To pa zato ker se je Avstro–Ogrska vojska odločila izkoristiti lesno bogastvo državnega skoraj nedotaknjenega 360 ha bukovega gozda in je 22. oktobra 1917 začela graditi ozkotirno železnico iz Črnomlja do Velikih Sel pri Adlešičih - pravzaprav do točke, ki jo danes imenujemo »Veliki štacjon«. Za ta namen so v Črnomelj prestavili 32. železniško kompanijo cesarsko kraljeve vojske. Gradnja 18 kilometrskega tira širine 60 cm - kljub temu, da je bilo v Avstriji predpisano delati proge širine 70 cm ali 1 m, vojska pa je imela svoje predpise - je bila zaključena 5. avgusta 1918, kar pomeni v manj kot desetih mesecih. Ob tem je bilo potrebno zgraditi tudi most čez Lahinjo pri Žagarcih in dodatnih 4 km »koturač« - ožjih stranskih tirov, po katerih ni vozila lokomotiva, pač pa so vagone vlekli konji in mule, včasih volovska vprega - torej skupno 22 km. V večjem delu so progo zgradili italijanski vojni ujetniki, med tem ko so številčnejši ruski vojni ujetniki izsekavali gozd. Taborišče s 600 ujetniki je bilo locirano na mestu, ki danes nosi ime »Sekular«, saj je bila takrat v taborišču tudi žaga cirkularka, s katero so rezali »šveljere« - železniške pragove in krojili gradbeni in tehnični les za potrebe cesarsko-kraljeve vojske. V bukovju so kuhali tudi oglje. Za kovačije iz bukovega in gabrovega lesa, iz leskovine pa za potrebe izdelave smodnika. Italijanski ujetniki so si za bivanje zgradili lesene barake, Rusi pa so bivališča vkopali v zemljo in zgradili »zemljanke« - rekli so jim tudi zemunice - saj so se bali hudih ruskih zim. Ostanki teh zemljank so še vedno vidni.

  Vlakovna kompozicija na mostu čez Lahinjo. Fotografija je last družine Agnič iz Pavičičev

  Vlakovna kompozicija na mostu čez Lahinjo. Fotografija je last družine Agnič iz Pavičičev

Na progi so obratovale 4 Kraussove lokomotive, izdelane v Linzu na Zgornjem Avstrijskem, ena iz Budimpešte, prva pa je v Črnomelj prišla lokomotiva Arn Jung, ki jo je avstro-ogrska vojska zaplenila v Italiji. Na posamezen vagon – »gip« ali »ram« je bilo mogoče naložiti 10 m3 lesa. Le nekaj vagonov v kompoziciji je imelo zavore in na njih so bili »bremzarji«, ki so ročno zavirali po občutku. To delo so opravljali lokalni fantiči, prednost pri zaposlitvi pa so imeli sirote in mladi gospodarji iz okoliških kmetij.

Ohranilo se je veliko izrazov, ki so danes manj razumljivi, so pa popačenke nekoč pogosto uporabljanih izrazov, predvsem nemškega izvora. Nekateri so danes tudi ledinska imena: Veliki štacjon, Stari štacjon, Mali glajz oz. stranski ožji tir, Veksel oz. območje kjer je bila kretnica, pa Rolban oz. izvlečni tir. V okolju pa je ostala tudi zapuščina ruskih taboriščnikov in z njimi nekateri priimki ali domača imena: Volkov, Hanov, Nikolajev, Rusov…, kar dokazuje, da režim v taborišču ni bil strog, saj so ujetniki trgovali z domačini. Priljubljena je bila zlasti menjava tobaka za hrano, pa tudi sicer so imeli dobre stike. Dejstvo je bilo tudi, da je bila večina moških na bojiščih ali v taboriščih po vsej Evropi. Veliko domačinov je dobilo delo na železnici ali pa so delali usluge z vlečno živino.

Španska gripa je pobrala številna življenja

Prav to pa je bil mogoče vzrok druge težave, ki se je pojavila ob koncu vojne in po njej: izbruh epidemije španske gripe. V adlešiški fari je bilo največ umrlih iz Tribuč in Velikih in Malih Sel – vasi, ki so bile železnici in taborišču najbliže. Ampak, o tem ne vemo veliko, saj se zaradi cenzure o tem ni smelo pisati. V Selih je umrlo zaradi španske gripe skoraj toliko ljudi kot imata obe vasi danes prebivalcev.

... in kaj so dobili domačini?

Železnica je dajala delo številnim domačinom, ki niso imeli nobenih drugih možnosti zaposlitve, njena ukinitev leta 1927 in ustavitev gozdnih del zaradi izčrpanosti gozdov, je za vasi ob progi pomenilo pravo katastrofo, saj so vsi izgubili zaposlitev, ki jim je pomagala lajšati tegobe prve svetovne vojne in španske gripe. Sledil je vnovičen val izseljevanja v prekomorske dežele. Gojitvenih del v posekanem gozdu niso izvedli, gozd so pestili številni požari, območje pa so domačini kljub pregonu logarjev poskušali uporabljati za pašo živine. Nam so v Velikem bukovju ostale le dobre prometnice, donedavnim koncesionarjem pa vnovičen golosek delov bukovja.

Boris Grabrijan, Krajinski park Kolpa

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava