DL: Kamela, šranga, voglarji ali ohcet nekoč

12.9.2019 | 12:40

Ženin in nevesta za bogato obloženo mizo

Ženin in nevesta za bogato obloženo mizo

Kako so se otroci zabavali nekoč, so pokazali Kresovi naraščajniki.

Kako so se otroci zabavali nekoč, so pokazali Kresovi naraščajniki.

Hlapec se dela gluhega.

Hlapec se dela gluhega.

Svate zaustavijo domači fantje, ki so postavili šrango in za sovaščanko zahtevajo odkupnino.

Svate zaustavijo domači fantje, ki so postavili šrango in za sovaščanko zahtevajo odkupnino.

Ženin mora pokazati, da zna delati, tudi prati in obešati perilo.

Ženin mora pokazati, da zna delati, tudi prati in obešati perilo.

Svatje zbirajo denar, da bosta ta mlada lažje začela.

Svatje zbirajo denar, da bosta ta mlada lažje začela.

Brez plesa ni ohceti.

Brez plesa ni ohceti.

Kamela, šranga, voglarji, prihod svatov po nevesto, njeno slovo od matere in sprejem pri ženinovih starših, veliko plesa, petja, smeha in veselja. Taka je bila pred stotimi leti ohcet na Dolenjskem in z vsemi temi običaji jo je na Glavnem trgu številnim someščanom predstavilo novomeško folklorno društvo Kres.

V poldrugo uro dolgi predstavi so novomeški folklorniki obudili že skoraj pozabljene ohcetne običaje, ki se jih marsikdo še spomni, a počasi in zanesljivo izginjajo. Predstavo so z otroškimi igrami, kakršne so se igrali otroci, ko misli in rok še niso imeli zaposlenih z vsesortnimi elektronskimi igračkami, začeli Kresovi naraščajniki, potem pa so se na trg s trovprego pripeljali svatje z ženinom, ki je prišel po nevesto na domačijo njenih staršev, kjer se najprej domači hlapec dela gluhega, potem pa svatom namesto neveste ponudijo staro babo in v nevesto preoblečenega moškega, ženin pa mora pokazati, kako zna delati, in tako dokazati, da je vreden dekleta, po katero je prišel.

Ko ženinu končno uspe dobiti ljubljeno dekle, ga s svati čaka še pogajanje z vaškimi fanti, ki jim postavijo šrango in za sovaščanko zahtevajo odkupnino in jih skušajo zmesti s ponudbo drugega ženina in vaško deklino, ki trdi, da je v njenem naročju ženinov otrok, čemur vesela svatovska druščina ne nasede.

Ko je to urejeno, nevesto čaka še sprejem pri ženinovih starših, potem pa se ohcet lahko začne. Na njo pridejo tudi nepovabljeni gostje, voglarji, ki so se dobili na vogalu, pa maškare s kamelo, ki jim jo seveda uspe prodati in zanjo dobiti pijačo in pečenega kopuna. Del obreda je tudi snemanje venčka z nevestine glave in odhod mladoporočencev v kamro, kjer bosta doživela poročno noč in prvič okusila sladkosti zakonskega življenja, če tega nista poskusila že kdaj prej.

Za konec so kresovci na plesišče povabili tudi občinstvo, povabilu na ples se ni mogel upreti niti župan Gregor, pa tudi posladkali so se lahko vsi, ki so kresovcem zaploskali ob njihovi še eni imenitni predstavi.

Članek je bil objavljen v 26. številki Dolenjskega lista 27. junija 2019

I. Vidmar

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava