DL: GŠ Marjana Kozine - Ko otrok zaspi s trobento …

10.8.2019 | 12:50

Matija Slak, ravnatelj GŠ Marjana Kozine Novo mesto (Foto: M. M.)

Matija Slak, ravnatelj GŠ Marjana Kozine Novo mesto (Foto: M. M.)

Po ravnateljevih besedah so imeli na lanskih sprejemnih izpitih več kot 50 kandidatov za igranje klavirja, a so jih lahko sprejeli le 18. Na posnetku z zaključnega koncerta šole je 9-letni Matija Forjan, učenec 3. razreda klavirja, ki ga uči profesor Damjan Brcar. (Foto: Robert Kokol)

Po ravnateljevih besedah so imeli na lanskih sprejemnih izpitih več kot 50 kandidatov za igranje klavirja, a so jih lahko sprejeli le 18. Na posnetku z zaključnega koncerta šole je 9-letni Matija Forjan, učenec 3. razreda klavirja, ki ga uči profesor Damjan Brcar. (Foto: Robert Kokol)

Tudi letos veliko zanimanje za sprejem na GŠ Marjana Kozine – Pod njihovo streho dnevno vadi na stotine otrok – Vrsta domačih in mednarodnih uspehov, a največjega vidijo v širjenju ljubezni do glasbe – Za njihove tradicionalne koncerte je vstopnic vedno premalo

Minuli petek in soboto je bilo na novomeški Glasbeni šoli Marjana Kozina vnovič pestro, saj je prag šole v središču mesta zaradi sprejemnih izpitov prestopilo več kot 200 otrok, starih od pet let naprej. Zanimanje za glasbo od ustanovitve šole daljnega leta 1946 ne pojenja, česar se danes 50-članski kolektiv z ravnateljem Matijo Slakom izjemno veseli.

Že ob ustanovitvi je bilo zanimanje Novomeščanov izjemno, prišlo jih je 300 in zaradi pomanjkanja inštrumentov in prostorov so jih sprejeli tretjino. Podobno se dogaja danes, toliko namreč povprečno sprejmejo novincev vsako šolsko leto, pa četudi so od leta 1982 prostorsko preskrbljeni. Šolo od leta 2011 vodi Slak, ob podpori ustanovitelja, tj. MO Novo mesto, pa so objekt v tem času postopoma povsem prenovili. »Od sanitarij in hodnikov, do dvoran in pisarn, tudi okna in fasado, v podstrešju smo uredili malo dvorano in še sedem učilnic. Za vse našteto nam je občina dala tretjino sredstev, prostalo smo financirali sami,« pove ravnatelj in doda, da jim manjka še kakšna večja učilnica za komorne sestave in orkestrske vaje, na šoli deluje kar pet orkestrov ter otroški in mladinski pevski zbor, a bi jo radi zaradi inštrumentov poiskali v bližini.

Dejavnost šole v strogem središču mesta je ključna tudi za njegov živahnejši utrip, saj jo vsaj dvakrat tedensko obišče 650 otrok. GŠ Marjana Kozine, ki pokriva osem dolenjskih občin in ima še dislocirano enoto v Šentjerneju, je namreč sedma največja od 61 slovenskih glasbenih šol. Število učencev in z njimi tako profesorjev kot pedagoških ur jim z normativi določa pristojno ministrstvo in Slak odkrito prizna, da jim je težko ob sleherni zavrnitvi vsakega otroka, ki se želi učiti inštrument ali petje, a hkrati imamo v Sloveniji po njegovih besedah dober sistem: »Naše glasbeno šolstvo je odlično zastavljeno, ni veliko držav, ki imajo glasbeno izobraževanje na takšni ravni vključeno v javni sistem. Šolnina ni visoka in dejansko je edini kriterij za vstop v šolo talent.«

»Naši učitelji so polno zaposleni z 22 pedagoškimi urami, povečan obseg dela dovoljuje do 27 ur in pri nas to dosega vsak tretji, četrti učitelj. Ti imajo kakšnega še 'brezplačno' nad to obvezo, da jih čim več sprejmemo, kar še najbolj velja za orkestrske inštrumente, pihala, trobila ipd.,« nadaljuje ravnatelj in doda, da je samo v novomeškem okolišu šest pihalnih orkestrov, tem pa moramo prišteti še 55-članski mladinski pihalni orkester in 95-članski simfonični orkester, zanimanja oz. potreb za tubo, pozavno, rog, fagot, tolkala ipd. je zelo veliko. »Kakšno leto imamo manj povpraševanja na kontrabasu ali fagotu denimo, po drugi strani pa smo imeli lani več kot 50 kandidatov za klavir in smo jih lahko sprejeli le 18, za flavto je bilo 35 kandidatov, sprejeli smo jih osem«.

Glasbeno šolo Novomeščani zelo dobro poznajo in cenijo, kar med drugim dokazujejo neverjetni obiski njihovih tradicionalnih koncertov, kot so predbožični v frančiškanski cerkvi, pa ob kulturnem prazniku v ŠD Marof, tu sta še zaključna koncerta šole tako v Šentjerneju kot v Novem mestu itd. »Letno naši učenci nastopijo na okoli 300 dogodkih, od internih do javnih,« še razkrije in se pohvali z rezultati: »Odlične rezultate dosegamo na domačih in mednarodnih tekmovanjih. Na slednja gre vsako leto od 40 do 50 učencev in skoraj polovica teh je prvih nagrad. Tudi orkestrska dejavnost je na visoki ravni. Naš novomeški simfonični orkester izhaja iz nižje glasbene šole, takega v Sloveniji ni.«

Šola se lahko pohvali še z mladinskim pihalnim, godalnim in harmonikarskim orkestrom, big bandom, pevskim zborom, številnimi komornimi skupinami in še bi lahko naštevali, med dogodki denimo letošnjo glasbeno pravljico Mary Poppins, v kateri je 150 nastopajočih otrok v treh dneh kar osemkrat navdušilo tri tisoč gledalcev.

Slak ne skriva navdušenja nad dosežki, a vendar poudari, da je zanj največji, ko najstniki namesto za računalnikom ali na cesti svoj prosti čas raje preživijo v glasbeni šoli. Poleg glasbenega nauka in učenja inštrumentov je marsikateri še v orkestru in komorni skupini ali kakšnem drugem sestavu, torej je posledično na šoli skoraj vsak dan. »Ko sem srečal mamico otroka, ki se je začel učiti trobento, mi je rekla: 'A veste, da spi z njo?' To je vse! Ne potrebujemo drugih rezultatov. Ne Mozartov. Če otrok uživa, je učitelj uresničil svoje poslanstvo. Ko si namreč želi igrati brez prisile, je to nekaj najlepšega!«

Članek je bil objavljen v 21. številki Dolenjskega lista 23. maja 2019

Mirjana Martinović

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava