DL: Velike naložbe, velike težave - NM stopa iz srednjega veka

19.9.2018 | 14:45

Krajani so opozorili na nevzdržno stanje v svoji ulici.

Krajani so opozorili na nevzdržno stanje v svoji ulici.

Prometno je tudi v poznih popoldanskih urah.

Prometno je tudi v poznih popoldanskih urah.

Miloš Dular in Špela Bele Zatežić

Miloš Dular in Špela Bele Zatežić

Igor Lešnjak kaže poškodbo na fasadi in prometni znak, ki so ga vozila že nekajkrat podrla.

Igor Lešnjak kaže poškodbo na fasadi in prometni znak, ki so ga vozila že nekajkrat podrla.

Zaradi temeljite prenove novomeškega Glavnega trga je zaprt promet skozi staro mestno jedro, sočasno je popolna zapora prometa tudi na Šmihelski cesti, ki se ji je junija pridružila še popolna zapora t. i. partizanske magistrale v Črmošnjicah za tovorna vozila. Te in še druge napovedane naložbe prebivalcem mesta prinašajo številne težave, a obetajo tudi boljše čase. Industrijsko mesto, v katerem so rasla podjetja in z njimi tudi stanovanjska naselja, je namreč na področju infrastrukture zaspalo. Malodane ostalo v srednjem veku.

V Šmihelu teče prva faza temeljite rekonstrukcije ceste s prenovo vseh komunalnih vodov, ki naj bi jo končali do oktobra. Takoj z novim letom naj bi se gradbišče z drugo fazo prenove premaknilo od Cvetana naprej, v načrtih pa so še tretja faza prenove šmihelke, rekonstrukcija križišča v Žabji vasi ter gradnja vzhodne in zahodne obvoznice s pripadajočimi mostovi. Gre za vrsto velikih projektov, ki bi morali steči že davno, a »ni bilo projektov in ne gradbenih dovoljenj«, kot ocenjuje Miloš Dular, vodja oddelka za promet in mobilnost v novomeški mestni občini.

VELIK KAOS, MALI LJUDJE

Sredi kaosa teh velikih projektov so mali ljudje, ki živijo svoje mestno življenje. Njihove tegobe se morda spričo ogromnosti projektov zdijo malenkosti, kot se morda komu zdijo nepomembne nevšečnosti, s katerimi vsak dan živijo prebivalci ulice Ob Težki vodi. Ta služi kot mestna povezava Šmihela z Gotno vasjo in Belokranjsko cesto, a je zadnja leta postala neuradna obvoznica proti Beli krajini. Koliko metrov uradno meri v širino, se raje ne vprašamo, saj se ji vidi, da je spontano nastala iz kolovoza.

Na nevzdržno preobremenjenost te ulice nas je nedavno opozoril Igor Lešnjak. Konec meseca smo se srečali s šestimi prebivalci ulice, po kateri so medtem hrumeli avtomobili, motorji in celo kamioni. Čeprav je že dolgo namenjena le osebnim vozilom in lokalni dostavi, vozniki iščejo bližnjice, odkar je v Šmihelu gradbišče, pa znaka za prepoved vožnje tovornim vozilom niti ni. Tako se kamioni in celo težji tovornjaki »rešujejo« po dvoriščih, ker se na ulici na več mestih ne moreta srečati niti dve osebni vozili!

NA PAPIRJU ZNAK JE

Kako, da prometnega znaka ni, smo vprašali pristojne. »Znak je še vedno, poglejte, v elaboratu je postavljen,« nam je odgovoril že omenjeni Dular in svetoval, naj se krajani v zvezi s tem obrnejo na podjetje CGP.

Ulica Ob Težki vodi je tudi problem naselij, iz katerih se vozila »stekajo« vanjo. V Regrči vasi, na primer, se na veliko zida in se še bo, a do tja občina še ni zgradila primerne ceste. Ko so tam gradili hiše, so kamioni na 20 minut po ulici Ob Težki vodi odvažali zemljo.

Igor Lešnjak je prve dopise z opozorili na nevzdržno stanje v tej ulici poslal že pred desetimi leti, a krajani še danes opozarjajo na razpoke na fasadah, poškodbe škarp, robnikov, dvorišč, celo na razpoke na notranjih stenah. Vozniki so že večkrat zaporedoma podrli prometni znak ob Lešnjakovi hiši, pri čemer je enkrat celo odletel v hišo ter poškodoval fasado in polkna.

»Pri hoji po ulici moraš biti zelo zelo pazljiv,« je opozorila Antonija Šmajdek. »Tudi starejše otroke zaradi varnosti do šole spremljajo stari starši,« pove Lešnjak, Andrej Špes, ki ima šoloobvezne otroke, pa dodaja: »Hvala bogu, da v zadnjih letih še ni prišlo do kake nesreče.«

Sosedje prikimavajo in razkrijejo, da je do treh ali štirih nesreč v zadnjem času prišlo zaradi nepreglednega uvoza v ulico, a ta nevarnost bo, kot smo izvedeli pozneje v občinski upravi, s prenovo Šmihelske ceste odpravljena. Vsak od sogovornikov pa je že imel podrsan avto: »Moj je bil podrsan že štirikrat. Moj tudi večkrat. Sin je podrsal avto pred kratkim. Mojo sosedo malodane ni podrl avto,« je bilo slišati, ko so pokazali še na avtomobila pred hišo čez cesto: »Tale dva je hkrati poškodoval en voznik.«

NEVARNA DVORIŠČA

Krajani se ne počutijo varne niti na lastnih dvoriščih, od koder se morajo umikati otroci, kadar tam zapeljejo vozniki, ko se srečujejo z drugimi vozili. Vsi zbrani (poleg že omenjenih še: Miroslav Đenić, Tone Kastelic in Igor Grahek; podpira jih tudi Slavko Gorjanc, ki ni mogel priti) so enotni, da je nujno prepovedati promet za kamione, saj se bojijo, da bo po premiku gradbišča v Šmihelu stanje še slabše. Predlagajo enosmerni promet v ulici in enostranski pločnik. Vse zahteve in predloge so zapisali v peticijo, ki jo bodo v teh dneh začeli podpisovati. Če bodo dali uradno pobudo, kot pravi Miloš Dular z občine, bodo tam opravili štetje prometa in pripravili elaborat ureditve prometa, že zdaj pa je tam predviden otok na cesti (fizična ovira) z javno razsvetljavo.

Tudi v KS Šmihel se zavedajo, da ulica služi kot mestna obvoznica, predsednik Miro Škufca pa meni, da bo ulica razbremenjena z novo povezovalno cesto, ki jo mora zgraditi občina. »A se še ni odločila za to, čeprav je trasa že opredeljena – vodila bi pod Košenicami, nad Regrčo vasjo in pod domom krajanov do Pogancev,« pojasni.

OBČINA LOVI ZADNJI VLAK

Od drobnih, a za krajane resnih težav gremo zdaj k velikim naložbam, ki naj bi z leti olajšale tudi življenje v ulici ob potoku Težka voda. Občina Novo mesto hiti z naložbami. »Zato, ker lovimo zadnji vlak, da dobimo denar za obnovo z ministrstva,« pojasnjuje Dular, »ko se bo začela graditi zahodna obvoznica, bo Šmihelska cesta služila le krajanom.«

»Prva faza Šmihelske ceste bo končana do oktobra in potem bo pretočnost prometa malo boljša, a obremenitev za ulico Ob Težki vodi bo začasno še večja. V začetku naslednjega leta se začne druga faza obnove, denar je že zagotovljen in že letos bomo odkupovali zemljišča. Tudi s projektom za tretjo fazo hitimo, da bi naložbo še financirala Direkcija RS za infrastrukturo – potek naložbe bo bolj jasen konec avgusta, ko gremo na sestanek na direkcijo. Takrat bomo izpostavili tudi šmihelsko obvoznico,« pravi Špela Bele Zatežić, sodelavka iz oddelka za investiranje ter vodja projektov za Šmihel in za vse državne ceste.

NAJPREJ ŽABJA VAS

Ker pa prometne zagate Novega mesta ne bodo rešene, dokler ne bo obvoznic in novega križišča v Žabji vasi, vprašamo še o teh naložbah. Bele-Zatežićeva pojasni, da bo tudi glede naložbe v Žabji vasi več znanega po sestanku konec avgusta. »Mi pritiskamo in odkupujemo zemljišča, saj je treba tudi to križišče nujno urediti pred 3. razvojno osjo, da bo obnovo financiral DRSI, sicer bomo morali vse financirati iz občinskega proračuna,« navaja.

»Če se bo gradnja v Žabji vasi začela po načrtu v naslednjem letu, bo spet problem. Projekti zapore cest so narejeni in obsegajo deset faz prometne ureditve v času gradnje. Kritična je zapora vsakega od štirih krakov, ko bodo obvozi, ki pa vplivajo tudi na TPV in Revoz. Še najbolj kritična je zapora iz smeri Gorjancev, ker naj bi po zamisli projektantov obvoz speljali po dvorišču TPV, kar za podjetje ni sprejemljivo,« pojasni Špela Bele Zatežič.

Za zaključek zgodbe o mestu in ulici dodajamo še upanje, da se zaradi sicer hvalevrednega občinskega prizadevanja za pridobivanje državnega denarja za šmihelko in Žabjo vas ne bo zavlekla gradnja vzhodne obvoznice v okviru 3. razvojne osi in nato še zahodne obvoznice. Zanju so sicer že podpisani protokoli in sta v državnih razvojnih programih, obe pa bosta skupaj z dvema novima mostovoma in nekaj brvmi čez Krko sklenili obvozni krog okrog mesta. Sodobnega in res novega Novega mesta.

Članek je bil objavljen v 27. številki Dolenjskega lista 5. julija 2018

Breda Dušič Gornik

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava