DL: Kdo je odgovoren za izstrelitev sopotnika?

18.7.2012 | 14:30

S takšnim letalom je prišlo do nenamernega katapultiranja. So pa v vojski po tej nesreči uvedli dodatne varnostne ukrepe, da se nesreča ne bi ponovila. (Foto: T. J. G.)

S takšnim letalom je prišlo do nenamernega katapultiranja. So pa v vojski po tej nesreči uvedli dodatne varnostne ukrepe, da se nesreča ne bi ponovila. (Foto: T. J. G.)

Slavko Majcen in Aleš Štimec sta morala zaradi nesreče s pilatusom sesti na zatožno klop brežiškega okrajnega sodišča. (Foto: T. J. G.)

Slavko Majcen in Aleš Štimec sta morala zaradi nesreče s pilatusom sesti na zatožno klop brežiškega okrajnega sodišča. (Foto: T. J. G.)

Robert Jerin nima prav lepih spominov na katapultiranje iz pilatusa. (Foto: T. J. G.)

Robert Jerin nima prav lepih spominov na katapultiranje iz pilatusa. (Foto: T. J. G.)

Dobrega pol milijona evrov škode na vojaškem letalu pilatus PC-9M. Deset minut negotovosti, nihanja med življenjem in smrtjo. Od nesreče v bližini vasi Križ pri  Sevnici, kakršna se je doslej menda zgodila le v Južnoafriški republiki, so minila štiri leta, zdaj pa sta morala na zatožno klop sesti pilot Slavko Majcen in Aleš Štimec, ki je takrat opravljal naloge poveljnika letalske šole. Obtožni predlog jima očita nevestno delo v službi in izpodkopavanje obrambnih temeljev.

»Tistih 10 minut letenja z višine treh kilometrov je bilo polno neznank in negotovosti. Kar naenkrat sem se namesto trdno pripet v pilatusu znašel sredi ničesar, na nebu. Najprej sem začutil močan sunek, in ko sem obvisel na padalu, sprva sploh nisem mogel zajeti sape. In ko me je nosil veter, me je zagrabila panika: kaj se bo zgodilo z letalom? Je izstreljen tudi pilot? Potem pa me je prevzel strah, kje bom pristal. Pod seboj sem namreč videl njive, pa gozdove. In kar videl sem se že, kako bom obvisel na kakšni veji, čeprav sem bil nekoliko pomirjen, ker sta me obletavali drugi
dve letali, udeleženi v akciji,« se je dogodka v pogovoru za naš časopis spominjal Novomeščan Robert Jerin.

In ko se danes spominja svojega pristanka, je pravzaprav vesel, da je končal na enem od dreves, nekaj centimetrov od tal. Tako je bil pristanek mehkejši, kot če bi moral doskočiti na tla. Ker je bil to njegov prvi skok s padalom, pa tudi prvi let s pilatusom, namreč ni vedel, kako naj si pomaga s potegi vrvic, da bi bil pristanek na
tleh čim bolj mehak. Kljub temu ima zaradi nesreče nekaj zdravstvenih posledic. Da je imel počenih nekaj vretenc, se spomni predvsem ob spremembi vremena. Zdravljenje je trajalo tri mesece, Robert, ki ni več zaposlen v vojski, pa zaradi  nesreče toži državo.

VAJA V ZRAKU

Za tisti dan je bilo predvideno letalsko usposabljanje pripadnikov letalskih enot in  enot zračne obrambe na področju elektronskega bojevanja. V vajo so bila vključena  tri letala, tisto, ki ga je pilotiral Majcen, je predstavljalo cilj za drugi dve letali. Jerin, ki je bil kandidat za pilota, je že pred meseci izrazil željo, da bi se peljal s pilatusom, to možnost so mu dali tistega dne. »Jerin ni bil član posadke, pač pa le spremljevalec, tako kot so se občasno s pilatusom peljale osebe VIP, novinarji,  pripadniki drugih vodov slovenske vojske. Kot spremljevalec sme delati samo tisto,  kar mu ukaže vodja zrakoplova,« je pojasnil Štimec in dodal, da sta prav z Majcnom uvedla posebno pripravo tistega, ki se bo peljal s pilatusom, med drugim ga  seznanijo tudi o vplivih letenja, nujnih postopkih, ki se nanašajo na varnost letenja, pa tudi s katapultnim sedežem in ukazom za izstrelitev.

Majcen, eden najboljših pilotov in prvi slovenski pilot, ki je končal ameriško Air  Force Academy, je na let v vojašnici Cerklje pripravil tudi Jerina. Čeprav je bil Jerin športni pilot in je že opravil selektivno letenje, ki vključuje tudi akrobacije, ga je seznanil s tem vojaškim letalom in z izrednimi postopki. »Ker je bil Jerin že pilot na drugih letalih, sem mu hotel pokazati sposobnosti letala, ko drugih dveh ni bilo v  bližini. Prvi element tono (obračanje letala okoli lastne vzdolžne osi, op. p.) sem
naredil sam, pri drugem pa sem mu rekel, naj spremlja premike krmilne palice, da bo videl, kaj počnem jaz,« je pojasnil očitke, da naj bi z letalom v kritičnem trenutku upravljal Jerin: »Nikoli nisem izpustil krmilne palice in dovolil Jerinu, da prevzame pilotiranje. Letalo sem upravljal in vodil jaz. Je pa imel Jerin roke na krmilni palici, da je imel občutek, da upravlja letalo.«

KDO JE PILOTIRAL?

Komisija MORS za preiskovanje letalskih nesreč je v svojem poročilu zapisala, da vodenje letala v obračanje kaže na verjetnost, da je z letalom takrat najverjetneje upravljal Jerin sam, na to nakazuje tudi dejstvo, da je bilo letalo za trenutek nenadzorovano, padanje pod linijo horizonta pa neupravljano. »To ne drži, plin se dodaja s pedali, in te sem pred vzletom umaknil vstran, tako da jih Jerin ni dosegel,« je pojasnil Majcen.

Jerin se spominja, da ni bil med tonojem prav nič paničen, tudi strah ga ni bilo, je pa ob obratu letala čutil, kot da varnostni pasovi niso dovolj zategnjeni, čeprav sta s  pilotom pred letom skupaj preverila pasove. »Verjetno sem povsem podzavestno, da bi obdržal ravnotežje, ko sva bila v hrbtnem položaju, z roko, ki ni bila na palici za upravljanje, iskal nekaj, za kar bi se oprijel. Očitno sem potegnil prav ročko za katapultiranje, ne morem pa z gotovostjo trditi, kaj se je zgodilo. Tudi sam bi se rad spomnil tistega trenutka, da bi vedel, kaj je zakrivilo nesrečo,« pravi Robert, ki se je med akrobacijami manj stabilnega počutil tudi zato, ker nog ni imel zataknjenih na pedalih. Pa je res on upravljal letalo? Iz posnetka pogovora med pilotom in sopotnikom je bilo namreč zaznati, da je letalo upravljal sopotnik. »Res sem imel občutek, da jaz upravljam letalo, to sem čutil tudi na pilotski palici, pri kateri sem potreboval močnejšo silo,« pravi Robert Jerin.

Po potegu posebne ročice, ki je na sedežu med nogami, poti nazaj ni več, izstrelitve ni mogoče ustaviti, se pa takšno prisilno katapultiranje izvaja le v največjih težavah in v sili. Ob izstrelitvi namrec dva noža oziroma kovinski špici prebijeta  pleksisteklo nad pilotom oziroma sopotnikom in sedež, ki je v letalu pritrjen zgolj s štirimi vijaki, poleti iz letala.

Preiskovalna komisija ministrstva za obrambo je ugotovila, da je do katapultiranja prišlo zaradi nenamernega izvleka ročice katapultnega sedeža, pred tem pa je z letalom z veliko verjetnostjo upravljal Jerin iz zadnje kabine letala. Komisija je za
nastanek nesreče izločila možnost tehnične napake, so pa v vojski po tej nesreči zaradi zmanjšanja tveganj za ponovitev nastanka podobne nesreče uvedli dodatna varnostna priporočila, med drugim je treba pri letih izven letališke cone obvezno  nositi popolno zaščitno opremo, v nesreci pilatusa pa pilot in sopotnik nista imela na sebi rešilnih jopičev.

Sojenje se bo še nadaljevalo z zaslišanjem prič.

Članek je bil objavljen v 17. številki Dolenjskega lista 26. aprila 2012.

(Pripis lokalno.si: Sojenje se je medtem že končalo, za nastalo škodo ne bo odgovarjal nihče, o tem smo poročali na dolenjskilist.si)

Tanja Jakše Gazvoda

starejši najprej | novejši najprej

Komentarji (5)

18.7.2012Oceni Jože 

..ja vidim,umaknili ste dopis ,ki je bil prvi...mi ,ki smo služili vojsko v drugih republikah,nam ni bilo težko,ampak lepo...vseeno nam pa naša država ne prizna tistega statusa...

18.7.2012Oceni Valuk 

Toliko vika in krika ter vlačenja po medijih poštenih ljudi, ki imajo skrajno nevarno in zahtevno službo. Tega je zmožna samo naša država, dokler se pravim kriminalcem vedno spregleda.

18.7.2012Oceni Jože 

..res ,da je to služba,ki je zahtevna in marsikoga veseli,ampak lepo piše,da tehnične napake ni bilo....morda je bila kriva oprema,vem pa,da nebi noben tvegal kar tako ,da skoči ven ....to je naša vojska in še marsikdo bo moral morda to kdaj storiti............

18.7.2012Oceni Franci 

V primerjavi z velikimi, je naša država kot neka mala krajevna skupnost, kot taka je velika neumnost vzdrževat vojsko,vojaški aparat ki v resnih razmerah ne more poseči v bran...

19.7.2012Oceni slavko 

Kdo je kriv za razpokane hiše cel stari del Krškega ??????' Danes bojo spet minirali :) Kako si lahko oni privoščijo in parkirajo na zelenici pred Valvasorjevo kavarno?REDAR kaznuje samo starejše ljudje,rome si tudi ne upa kaznovat,ima pa tudi lep besedni zaklad,eno gospo je vznemirjal sred Krškega ker je ona njemu povedala da tudi on nezme parkirat sred ceste.Jaz sem ene parkrat parkiral sred ceste in še bom dokler parkirajo določeni ljudje na zelenici......Robert drži se ti si CAR naj se drugi katapultirajo če si upajo ;)

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava