DL: Stoletnica podjetja Radanovič - Mihael je vez med generacijami

10.1.2022 | 14:40

Ob izročitvi jubilejnega priznanja Območne obrtno-podjetniške zbornice  Brežice družinskemu podjetju Radanovič iz Brežic: (z leve) predsednik  zbornice Janko Hrastovšek ter Stanka Radanovič, Mihael Radanovič ml. in  Mihael Radanovič st. (foto: arhiv zbornice)

Ob izročitvi jubilejnega priznanja Območne obrtno-podjetniške zbornice Brežice družinskemu podjetju Radanovič iz Brežic: (z leve) predsednik zbornice Janko Hrastovšek ter Stanka Radanovič, Mihael Radanovič ml. in Mihael Radanovič st. (foto: arhiv zbornice)

Območna obrtno-podjetniška zbornice Brežice podjetju podelila jubilejno priznanje – Težave pri dobavi novih vozil – Na servis vozila iz Slovenije in Hrvaške – Kako naj uči strokovna šola ob toliko različnih izvedbah vozil? – Prednost električnih vozil v povezavi z samozadostnimi hišami

Družinsko podjetje Radanovič iz Brežic deluje že sto let in s tem podatkom se da opisati družbeno dogajanje skozi obdobja, in kar je tokrat v središču, predvsem poslovno spreminjanje in rast tega podjetja.

Stoletnico in z njo povezano zgledno gospodarsko rast je izpostavila tudi Območna obrtno-podjetniška zbornice Brežice, ki je podjetju podelila jubilejno priznanje. Podelitev je zbornica pospremila tudi s tem poudarkom: »Zgodba Avtohiše Radanovič, ene najstarejših slovenskih avtomobilskih trgovskih podjetij in servisnih delavnic, je zagotovo zgodba o uspehu, a še zdaleč ne le samo to. Je zgodba o družinskem podjetju in ljudeh, ki vedo, kaj so preizkušnje in skrbi, pa tudi zgodba o vztrajnosti, srčnosti in dobroti.«

S tako popotnico je podjetje odpornejše tudi na najnovejše negotove tržne razmere, ki izhajajo iz globalne koronakrize. »Trenutno ne beležimo posebnosti glede dobav pri rezervnih delih. So pa težave pri dobavi novih vozil, katerih dobave se zamikajo zaradi znanih težav, povezanih s pomanjkanjem nekaterih komponent za sestavo vozil,« v podjetju Radanovič pojasnjuje Mihael Radanovič ml., direktor Avtohiše Radanovič.

V podjetju servisirajo letno od 2500 do 3000 različnih vozil, v to so zajeta vsa vozila, za katera je bil odprt delovni nalog; lahko gre samo za menjavo brisalcev ali pa za zamenjavo motorja ali kleparska popravila.

Preobrat na trgu

Glede na to, da ima podjetje sedež v Brežicah, na tukajšnji servis prihajajo z vozili lastniki predvsem s širšega območja Brežic, Krškega in Sevnice in na dolenjski strani nekako do Šentjerneja. Zaradi brežiške lege pa se odločajo za obisk omenjenega servisa tudi prebivalci obmejnega dela Hrvaške, na primer Samobora, Zaprešiča in tudi Zagreba. Ekipa mehanikov se odziva tudi na klice na pomoč s ceste. Svoje avtovleke podjetje sicer nima, a ima pogodbenega partnerja, s katerim sodeluje v programu asistenčnega centra uvoznika Porsche Slovenija, ki zagotavlja pomoč na cesti 24 ur dnevno.

Podjetje je tudi pooblaščeni trgovec za Volkswagnova osebna in gospodarska vozila, s tem da prodaja tudi rabljena, tudi tista iz uvoza, predvsem iz Nemčije. Podatek ima posebno mesto v že omenjenih sedanjih svetovnih pogojih poslovanja. »Zgodil se je predvsem preobrat med ponudbo in povpraševanjem. Zaradi pomanjkanja novih vozil in posledično tudi cenovno neugodnih rabljenih vozil, trenutno vlada večje povpraševanje, kot pa je ponudba na trgu. Evropski trg je zaradi pomanjkanja novih vozil namreč močno podražil rabljena vozila. Letos smo glede na situacijo s prodajo vozil kar zadovoljni. Če pa upoštevamo še vozila, ki so trenutno naročena, vendar jih zaradi zamud pri dobavah še nismo dobili, bi bila letošnja prodaja ena najvišjih v zadnjih desetih letih,« pravi Radanovič.

Podjetje predvsem glede izobraževanja dijakov sodeluje s krško srednjo tehniško šolo. Na prakso sprejema dijake, ki jih tudi finančno nagradi. »Vozila v današnjem času so postala zelo kompleksna. Dijaki se v šoli seznanijo predvsem z osnovnimi mehanskimi sistemi vozila, kar seveda je osnova, vendar nastane potem kar velik razkorak v znanju, da lahko mehanik v današnjem času opravlja tudi zahtevnejša in predvsem diagnostična popravila na vozilih. Razumem pa tudi šole, da so posebnosti od znamke do znamke vozil postale tako velike, da je težko določiti osnovna izobraževalna znanja, ki bi veljala za vsa vozila,« pravi Mihael Radanovič v odzivu na vprašanje, ali šole naučijo dovolj za delo v praksi.

Začetki dejavnosti

Na samem začetku današnjega podjetja je bila bolj kovaška obrt, iz katere je čedalje bolj izstopala potreba in želja po servisiranju koles in kasneje motociklov. Mihael pravi, da je šlo verjetno predvsem za ljubezen do mehanike, ki je pripeljala do tega, da se je obrt iz kovaštva prelevila v servis in vzdrževanje koles ter motociklov.

»Na čelu uspešnega družinskega avtomobilskega trgovskega in servisnega podjetja je že četrta generacija brežiške družine Radanovič, ki ostaja zvesta tudi imenu – Mihael. Leta 1962 je avtomehanično delavnico prevzel Mihael III., leta 1992 Mihael IV., ki je vodja servisa, Mihael V. pa je direktor podjetja,« so zapisali v Območni obrtno-podjetniški zbornici Brežice. Naš sogovornik k temu dodaja: »To je tradicija. Nekako je vsaka generacija prosto izbrala to ime za svojega naslednika in nam je očitno všeč ime Miha. Tudi mojemu prvorojenemu sinu je ime Miha, medtem ko je drugemu ime Matevž.

Prihodnost avtomobilov

Glede na družinsko tradicijo imen je najbrž znana tovrstna prihodnost. Kakšna bo prihodnost avtomobilske industrije, oziroma celotnega avtomobilskega področja? Ali lahko električni avtomobili v prihodnje v velikem obsegu zamenjajo avtomobile s klasičnimi motorji? »Veliko mnenj se 'kreše' okoli elektrike. Osebno vidim veliko prednost električnih vozil v povezavi z samozadostnimi hišami. V naslednjih letih bo verjetno vse več samozadostnih hiš, tukaj mislim predvsem na sončne elektrarne, in posledično postane elektrika najbolj zanimiv energent tako za ogrevanje hiše kot za vožnjo po mestu. Ko se po določenem času naložba v sončno elektrarno izplača, lahko resnično govorimo o tem, da uporabnik skoraj nima stroškov z uporabo vozila, in seveda tudi ne z ogrevanjem hiše. Iz tega razloga, menim, bo elektrika seveda postala zelo zanimiva pri vozilih v naslednjih letih, bomo pa videli, kaj se bo dogajalo na področju novih tehnologij, kot je vodik itn.,« meni Radanovič ml.

Zasnova nekaterih sedanjih vrst avtomobilov je po mnenju uporabnikov pomanjkljiva. Kot težavo omenjajo otežen dostop do sklopov in s tem oteženo zamenjavo posameznih delov, na primer žarnice v žarometu. »Tukaj ne vidim večjih težav, res pa je, da so nekatere stvari postale za uporabnika zahtevne. Primer je zamenjava žarnice. Sam je skoraj ne more zamenjati. Po drugi strani pa se je tehnologija materialov tako izboljšala, da se menjave opravljajo zelo redko. Pri novih vozilih pa tako ali tako zamenjave niti niso možne, saj so žarometi postali tako kompleksni, da je predvidena zamenjava celotnega žarometa v primeru okvare, kar pa se pri LED-žarometih dogaja zelo redko,« pravi Mihael Radanovič ml.

Članek je bil objavljen v 48. številki Dolenjskega lista 2. decembra 2021

M. Luzar

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava