V novo šolsko leto peš ali s kolesom

1.9.2017 | 10:15

Pešbus Novo mesto (foto: Boštjan Pucelj)

Pešbus Novo mesto (foto: Boštjan Pucelj)

Učenci so zakorakali v novo šolsko leto, nekateri izmed njih celo prvič. Ker raziskave kažejo, da se otroci vse manj gibljejo in redkeje preživljajo prosti čas zunaj, poskrbimo, da se bo vsaj njihova šolska pot začela aktivno. Organizirana spremljana pot v obliki Pešbusa in Bicivlaka, pri kateri gredo otroci v šolo peš ali s kolesom v spremstvu odraslih po vnaprej začrtanih poteh in po stalnem urniku, je lahko prvi korak k spodbujanju samostojne aktivne poti v šolo. Lani spomladi so bile pilotno izvedene na treh osnovnih šolah, letošnjo pomlad pa so Pešbuse s podporo IPoP – Inštituta za politike prostora same izvajale štiri šole. Koordinatorji si želimo, da se to jesen izvajanju Pešbusa in Bicivlaka pridruži še več osnovnih šol in občin po vsej Sloveniji, pri tem pa jim lahko ponudimo tudi brezplačno podporo.

Večina slovenskih osnovnošolskih otrok živi dovolj blizu svoje šole, da se lahko tja odpravijo peš ali s kolesom. Kljub temu razširjena navada, da se otroke v šolo vozi z avtomobilom. Starši jih zapeljejo mimogrede, na poti v službo. Vsakodnevna vožnja otrok v šolo z avtom se ne pozna samo pri manjši količini dnevne telesne aktivnosti otrok, temveč vpliva tudi na razvoj občutkov odgovornosti in samostojnosti ter prepričanja o lastnih zmožnostih. Potem so tukaj še jutranji prometni zamaški na šolskih dvoriščih in izpusti škodljivih emisij v okolje.

Pešbus in Bicivlak sta odgovor na opisane izzive. Otroci z odraslimi spremljevalci gredo v šolo peš ali s kolesom po vnaprej dogovorjeni poti. Po stalnem urniku se ustavljajo na postajah in po poti pobirajo nove učence. Spremljevalci so navadno starši, ki se pri opravljanju te naloge izmenjujejo ter tako nekatere dni vodijo skupino otrok v šolo, ostale dni pa so prosti. Takšno prakso v različnih oblikah in pod različnimi imeni poznajo v mnogih državah; Pešbusu v anglosaških državah rečejo walking bus, v Italiji in Švici pa pedibus.

Pri nas sta se Pešbus in Bicivlak lani ob sofinanciranju Ministrstva za zdravje in ob sodelovanju več organizacij v koordinaciji IPoP – Inštituta za politike prostora prvič pilotno dva tedna izvajala na treh osnovnih šolah, dveh v Ljubljani in eni v Novi Gorici, letos spomladi pa je Pešbus prvič potekal v celoti v organizaciji samih šol in občin, ob podpori IPoP. Na štirih osnovnih šolah v Novem mestu, Novi Gorici, Ilirski Bistrici in Ljubljani se je prek 170 šolarjev pridružilo tej zabavni, varni in predvsem zdravi poti v šolo.

Dosedanje izkušnje z izvajanje kažejo, da so otroci z novo jutranjo aktivnostjo zelo zadovoljni. V Novem mestu se je npr. Pešbusu z vsakim dnem pridružilo več otrok, na koncu je hodila skoraj tretjina vseh sodelujočih razredov. Tako starši kot učitelji so poudarili, da otroci v šolo pridejo precej bolj umirjeni, sproščeni, boljša je socializacija med učenci, saj stike navezujejo tudi z drugimi otroki, ne le s sošolci, med otroki in spremljevalci pa se razvijejo zanimivi pogovori. Pred šolo pa je bilo vsako jutro okoli 50 avtomobilov manj.

V novem šolskem letu si koordinatorji programa želimo, da bi se izvajanju Pešbusa in Bicivlaka pridružilo še več šol po vsej Sloveniji. Ob tem jim lahko na IPoP že to jesen ponudimo brezplačno podporo, ki med drugim vključuje vse materiale in orodja za samostojno izvedbo.

Več o Pešbusu in Bicivlaku

S Pešbusom se učenci v šolo odpravijo peš, z Bicivlakom pa s kolesom, v organiziranih skupinah po domišljeno začrtanih poteh in po stalnem urniku. Zasnova aktivnosti, ter gradiva in protokoli za izvedbo so bili na podlagi različnih vzorov iz tujine razviti v letu 2016 v okviru programa Zdrav šolar, ki so ga ob sofinanciranju Ministrstva za zdravje RS izvajale organizacije IPoP – Inštitut za politike prostora, društvo Focus, društvo Gekolina, Ljubljanska kolesarska mreža, Slovenska zveza za javno zdravje, okolje in tobačno kontrolo, Zavod Eko-Humanitatis, Studio 12 in Mariborska kolesarska mreža. Kasneje se je aktivnost pod vodstvom IPoP razvijala tudi ob podpori Ministrstva za okolje in prostor in v partnerstvih z društvom Focus, Umanotero, Pravno-informacijskim centrom nevladnih organizacij – PIC ter društvom CIPRA Slovenija.

Nadaljnji razvoj in širjenje aktivnosti poteka v okviru programa Aktivno v šolo, ki ga vodi IPoP – Inštituta za politike prostora, pri izvajanju pa sodelujeta tudi Focus, društvo za sonaraven razvoj, ter Cipra Slovenija, društvo za varstvo Alp. Program sofinancira Ministrstvo za zdravje RS in je del prizadevanj Dober tek Slovenija za več gibanja in bolj zdravo prehrano. Več na spletni strani aktivnovsolo.si in na www.facebook.com/aktivnovsolo/.

Pešbus se prilagaja potrebam in okoliščinam sodelujočih osnovnih šol. Organizatorji zberejo prijave, pripravijo načrt poti in postaj ter natančen urnik poti do šole glede na število, strukturo ter geografsko razpršenost udeleženih otrok. Skupine učencev spremljajo starši prostovoljci ali prostovoljci iz drugih organizacij. Pešpot v šolo zagotavlja pomemben del minimalne vsakodnevne priporočene količine fizične aktivnosti otrok ter spodbuja vzgojo o prometni varnosti in trajnostnem razvoju.

Marko Peterlin, Inštitut za politike prostora

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava