DL: (Ne)dovoljeno oglaševanje - Plakati ne visijo več vsepovsod

24.2.2017 | 14:45

Nataša Rajak

Nataša Rajak

Pred Kulturnim centrom Primoža Trubarja v Šentjerneju stoji steber, namenjen obveščanju občanov.

Pred Kulturnim centrom Primoža Trubarja v Šentjerneju stoji steber, namenjen obveščanju občanov.

Panoji ob državnih cestah niso stvar občinskega inšpektorja. (Foto: L. M.)

Panoji ob državnih cestah niso stvar občinskega inšpektorja. (Foto: L. M.)

Od leta 2009, ko je začel delovati Medobčinski inšpektorat in redarstvo - najprej za občine Šentjernej, Šmarješke Toplice in Kostanjevico na Krki, 2013 pa še za občino Škocjan -, se postopoma ureja tudi področje oglaševanja oz. plakatiranja. Kot nekajletno delo strne vodja inšpektorata in redarstva Nataša Rajak, se stanje umirja, ljudje so veliko bolj ozaveščeni in se raje prej pozanimajo, kako kaj narediti, da bo vse v skladu s predpisi, kot da bi bili potem kaznovani, tudi pri oglaševanju, kar je seveda prav. »Preventivno delo, ko smo se trudili v glavnem z opozarjanjem, se obrestuje. Lahko rečem, da sedaj vlada red na področju plakatiranja in se skorajda ne zgodi, da bi razna obvestila kje visela po drevesih ali na drugih nedovoljenih mestih, plačuje se tudi taksa,« ocenjuje Rajakova. To področje seveda urejajo občinski odloki, novega so v lanskem letu sprejeli v šmarješki občini, v bližnji prihodnosti se bo to zgodilo še v preostalih treh. »Tako bodo te zadeve še bolj jasno in primerno urejene,« meni inšpektorica.

DOLOČENA MESTA PLAKATIRANJA

V vseh štirih občinah imajo zdaj določena plakatirna mesta, ki so seveda v občinskih središčih ter še v večini večjih vasi v občini. Pravila oglaševanja so v šentjernejski, šmarješki, škocjanski in kostanjeviški občini enaka: kdor želi izobesiti neko obvestilo, plakat oz. oglas na občinskih zemljiščih, se mora najprej oglasiti na občini, podati vlogo za uporabo javne površine in plačati upravno takso, skladno z zakonom o upravnih taksah, da si pridobi soglasje za plakatiranje in da se mu odmeri občinsko takso za uporabo javne površine za namen plakatiranja. Seveda je lahko kdo takse tudi oproščen (dobrodelni dogodki ipd.). »V šmarješki in škocjanski občini je izvajalcem plakatiranja potem dopuščeno samostojno lepljenje plakatov, ki morajo biti seveda žigosani, na za to določenih mestih v občini, odstranjevanje pa mora biti opravljeno vsaj dva dni po preteku dogodka. V kostanjeviški občini za namestitev plakatov poskrbi občinska uprava sama, ravno tako za njihovo odstranitev, plakati v kostanjeviški občini niso žigosani.

V šentjernejski občini, kjer imajo občinsko podjetje Ekološka družba Šentjernej (EDŠ), je postopek malo drugačen. Za oglaševanje oz. plakatiranje, kot že povedano, mora taksni zavezanec izpolniti vlogo za uporabo javne površine, plačati upravno takso in odmerjeno občinsko takso, nato pa na podlagi plačane občinske takse fizično dostaviti plakate pooblaščenemu izvajalcu za nameščanje, to je JP EDŠ, d.o.o., ki plakate požigosa in razobesi na za to predpisana oglasna mesta. Mora jih seveda v predpisanem roku tudi odstraniti.

Rajakova pove, da če na plakatu ni žiga, obstaja sum, da se je nekdo želel izogniti obveznostim, in takrat seveda ukrepajo. Sicer pa inšpektorat od občin dobi vsa izdana soglasja oz. odločbo za uporabo javne površine in kjer ni vse v redu, ukrepa. V šmarješki občini je z odlokom določeno, da pravna oseba v primeru prekrška plača globo v višini 600 evrov, posameznik oz. samostojni podjetnik 400 ter fizična oseba sto evrov. A po besedah Rajakove, je kaznovanja zelo malo.

OB OBČINSKIH CESTAH MALO OGLAŠEVANJA

Na medobčinskem inšpektoratu, ki nadzira varovalni pas občinskih cest, ob teh cestah opaža malo oglaševanja oz. skoraj nič, v glavnem oglaševalci pridobijo potrebna soglasja za izvajanje del v območju cest. Drugače, bolj neurejeno, je pri državnih cestah, kjer so zadeve v pristojnosti prometnega inšpektorja. Rajakova pravi, da je v preteklosti popisala vsa oglaševanja - to so panoji, jumbo plakati ipd. - ob državnih cestah v vseh štirih občinah, izmerila lokacije in podatke poslala na pristojen državni organ, ki je zoper zavezance ustrezno ukrepal. Kot opaža, nekateri oglaševalci zelo izigravajo sisteme, se izogibajo varovalnega pasu ob cesti - samo za kak meter, a oglaševanje nadzoruje npr. tudi kmetijski inšpektor, če gre za posege v kmetijska zemljišča. Sicer pa tudi zakonodaja ni prav vsa dorečena in tudi zato ni malo primerov, ki ostajajo nerešeni.

V ŠENTJERNEJU ZADOVOLJNI

In kako so z oglaševanjem zadovoljeni v posameznih občinah? Kot pravi direktor občinske uprave občine Šentjernej Samo Hudoklin, je od leta 2011, odkar imajo sprejet odlok o občinskih taksah in zadevo kontrolira MIR, na tem področju veliko več reda, zlasti pri plakatiranju.

»Občinsko takso se plačuje za uporabo javnih površin za prirejanje razstav in zabavnih prireditev, za oglaševanje na javnih mestih, parkiranje na javnih površinah ter za uporabo drugih oblik javnih površin, ko gre na primer za postavitev gostinskih vrtov ali kioskov in stojnic,« pravi. In koliko šentjernejska občina dobi denarja v občinsko blagajno od takse za uporabo javnih površin za fizične in pravne osebe? V letu 2014 je bilo to dobrih tisoč evrov, leta 2015 dobrih 570 evrov, v letošnjih devetih mesecih pa skoraj 500 evrov. Leta 2014 je bila številka malce višja, verjetno zaradi volilnega leta.

ZA DOMAČA DRUŠTVA BREZPLAČNO

Občina Šmarješke Toplice je področje plakatiranja že uredila s postavitvijo plakatnih stebrov na različnih lokacijah v občini in tako preprečila »onesnaževanje« okolja s plakatiranjem po drevesih, avtobusnih postajah ipd. Pohvalijo tudi dobro delo MIR. Kot pravi direktor občinske uprave Tomaž Ramovš, so letos dodatno uredili to področje s sprejetem odloka o plakatiranju in oglaševanju, »ker se je predvsem v poletnem času pojavljalo vse večje število plakatov na plakatnih mestih, za katere pa v večini ni bilo pridobljeno soglasje občinske uprave. Z novim odlokom smo bolj natančno določili ukrepe nadzora MIR-a in pogoje za plakatiranje. Še vedno ostaja, da je društvom s sedežem v občini Šmarješke Toplice plakatiranje dovoljeno brez plačila komunalne takse, vseeno pa je predhodno zadevo treba prijaviti občinski upravi.«

Do sedaj je bilo sredstev iz naslova komunalne takse malo, v času od uveljavitve novega odloka o plakatiranju in skladno z opozorili MIR-a zavezancem plakatiranja pa se število vlog in izdanih odločb z odmerjeno komunalno takso že povečuje. Višina pridobljenih finančnih sredstev bo znana ob zaključku leta. Kot pravi Ramovš, bodo z nadzorom v pristojnosti MIR nadaljevali, prav tako bodo morali poskrbeti za vzdrževanja obstoječih plakatnih mest in postavitev novih, seveda glede na potrebe.

V KOSTANJEVICI KONCESIONAR

Občina Kostanjevica na Krki zaračunava občinsko takso za plakatiranje na osnovi odloka o občinskih taksah v občini Kostanjevica na Krki vlagateljem, ki oddajo vlogo za plakatiranje. Prihodki na letni ravni so zanemarljivi, znašajo največ 500 evrov letno.

Kot pravi višja svetovalka za javne finance, proračun in gospodarske dejavnosti Karla Gašpar, plakatiranje v občini ni pereča problematika, zato tudi ni zaznati prijav na medobčinski inšpektorat, posledično tudi ni glob. V prihodnje načrtujejo v občini zagotoviti še nekaj dodatnih panojev za plakatiranje po vaseh oz. vaških središčih, sprejeti odlok o plakatiranju ter dejavnost plakatiranja podeliti koncesionarju oz. pogodbenemu izvajalcu, kar pa bo seveda povezano z dodatnimi stroški. »Trenutno za izobešanje plakatov skrbi občinska uprava, z namenom gospodarnosti in racionalnosti poslovanja, tako da do stroškov iz tega naslova v občinskem proračunu ne prihaja,« pravi Gašparjeva.

Članka sta bila objavljen v 46. številki Dolenjskega lista 17. novembra 2016

Lidija Markelj

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava