DL: Zasebna osnovna šola Lila tudi v Novem mestu

29.3.2015 | 16:00

Ravnateljica šole Lila Jasna Grabeljšek Skočir (levo) in njena ustanoviteljica razvojna psihologinja Tina Leban Rutar (Foto: M. Ž.)

Ravnateljica šole Lila Jasna Grabeljšek Skočir (levo) in njena ustanoviteljica razvojna psihologinja Tina Leban Rutar (Foto: M. Ž.)

Medtem ko so starši na kmetijski šoli poslušali predstavitev osnovne šole Lila, so za otroke pripravili delavnice. (Foto: M. Ž.)

Medtem ko so starši na kmetijski šoli poslušali predstavitev osnovne šole Lila, so za otroke pripravili delavnice. (Foto: M. Ž.)

Tatjana Deželan Burkat (Foto: M. Ž.)

Tatjana Deželan Burkat (Foto: M. Ž.)

S prihodnjim šolskim letom bo v Novem mestu zaživela drugačna osnovna šola, kot jo poznamo sicer – podružnica osnovne šole Lila, ki deluje po principu šole za življenje (Education for Life). Zdaj je v Sloveniji le v Ljubljani, in sicer dva oddelka šole in en oddelek vrtca, v katerem je skupaj 35 otrok.

Šola Lila poleg osnovnega znanja otroke uči in s podbuja k dojemanju štirih orodij zrelosti – telesa, čustev, volje in razumna, ki izhajajo iz koncepta jogijske filozofije, vendar šola nima neke verske podlage.

V Združenih državah Amerike so prvo takšno šolo ustanovili pred štiridesetimi leti, zdaj jih imajo sedem na različnih stopnjah izobraževanja. S konceptom šole za življenje se je ustanoviteljica šole Lila Tina Rutar Leban najprej spoznala prek knjige Donalda Waltersa, ko je postala mamica, pa še v praksi v Ameriki, kjer so jo navdušili otroci ter njihove sposobnosti in socialne veščine. Zgodba drugačne osnovne šole v Sloveniji se je pravzaprav začela v novomeški občini, in to na osnovni šoli Otočec,kjer s o s pomočjo nek aterih njihovih učiteljic, med njimi sta bili tudi Tatjana Deželan Burkat in Nataše Lučovnik, eni od nosilcev ustanavljanja podružnice šole Lila v Novem mestu. Organizirali so prva predavanja za učitelje, saj so sprva želeli ta način izobraževanja vpeljati v sistem našega javnega šolstva. Leban Rutarjeva je pojasnila, da je kot raziskovalka veliko raziskovala našo javno šolo in ugotovila, »da otrokom v okviru našega šolskega sistema sicer ponudimo ogromno znanja različnih vsebin, veliko podatkov in širine tega znanja, žal pa znotraj tega zmanjka malo več časa za razvijanje socialnih veščin, dejansko razvijanje kompetenc življenja, ki jih otrok potrebuje, denimo sposobnost ustreznega komuniciranja, sodelovanja, vodenja, timskega dela in podobno.« Tako je nastala zasebna šola.

POBUDA PRIŠLA OD STARŠEV

Pobudo za ustanovitev podružnice šole Lila na Dolenjskem so podali starši, saj si želijo drugačen pristop podajanja znanja otrokom. »Menimo, da lahko Novo mesto kot prestolnica tako velike in dobro razvite regije staršem in otrokom ponudi večjo izbiro, svež, alternativen pristop pri osnovnošolskem izobraževanju,« je dejala ravnateljica šole Lila Jasna Grabeljšek Skočir in dodala, da je šolski program enak, velika razlika je le v podajanju te snovi.

»V šoli Lila ni šolskih ur, dolgih 45 minut, učitelj je tisti, ki v danem trenutku oceni, ali so učenci dovolj zbrani, da nadaljujejo pouk ali imajo odmor. Zato je lahko pouk razporejen do 15. ure, s tem lahko učitelj resnično sledi zmožnostim otrok. Pouk je organiziran tako, da čim več dejavnosti lahko poteka zunaj učilnice, v naravi. Tudi osvajanje snovi je nekoliko drugačno, najpomembnejše je delo z otrokovo energijo – gre za t. i. učenje v toku, ki je sestavljeno iz štirih faz. Najprej moramo vzbuditi zanimanje za neko temo pri otroku, nato se lotimo izkustvenega učenja, kjer učenci praktično raziskujejo. V tretji fazi gre za neposredno izkušnjo s snovjo, nato pa znanje in izkušnje delijo s sošolci,« je povzela nekaj značilnosti Tatjana Deželen Burkat, ki se izobražuje v Ameriki, kjer je sedež šole. Vse, kar se je naučila, pa vključuje tudi v svoje sedanje delo, ima namreč šolo tujih jezikov Ami Lingua. Lilino šolsko leto ni razdeljeno na ocenjevalna obdobja. Znanje se preverja pisno in ustno, ocene pa so opisne. Če bi se kdo želel prešolati na javno šolo, bodo opisne ocene le pretvorili v številke, so pojasnili na nedavni predstavitvi šole na kmetijski šoli Grm.

Tak način dela pa zahteva tudi drugačne učitelje, entuziaste, ki imajo veliko energije in željo, da bi delali drugače. Kot je dejala ravnateljica šole Lila, v njihovi šoli učit elj ni le zat o, da ima službo. Bistvo učiteljevega poslanstva je v tem, da vsa načela vzgoje za življenje najprej živi sam.

Šola Lila, ki deluje drugo šolsko leto, trenutno še ni vpisana v razvid javno veljavnih šol v Sloveniji, tako da bodo njihovi učenci po besedah ravnateljice tako kot prejšnje leto ob koncu šolskega leta opravljali izpite v svoji javni šoli, kjer so uradno vpisani (kot izobraževanje na domu), naslednje šolsko leto 2015/16 pa to več ne bo potrebno, saj so v procesu potrjevanja na ministrstvu za šolstvo.

Članek je bil objavljen v 52. številki Dolenjskega lista, 24. decembra 2014

M. Žnidaršič

starejši najprej | novejši najprej

Komentarji (2)

29.3.2015+1     + (1)     – (0)     Oceni iii 

zasebna šola (kot ostale) za elite, 100% financirana iz javnega proračuna.. bravo, slovenija.

30.3.2015Oceni franci 

Super, tako se špara denar.

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava