Peter Škerl: ''Živalska farma'' - razstava ilustracij, galerija Simulaker Novo mesto

3.10.2014 | 20:00

3. oktober - 18. oktober 2014

OTVORITEV: petek, 3. oktober, ob 20.00

Zdi se, kot da bi nova izdaja knjige Živalska farma Georga Orwella v letošnjem letu potrdila aktualnost literarnega dela, ki je bilo prvič izdano leta 1945. Bralec, ki to moč zasluti, se lahko vpraša, kaj je v dotičnem besedilu tako času primernega? Skozi ustvarjanje sodobne vizualne interpretacije, predstavljene v Galeriji Simulaker, se je s problematiko soočil ilustrator Peter Škerl.

Po likovni opremi Močvirnikov se nam priznani umetnik predstavlja z ilustracijo za odrasle, s čimer hkrati prevprašuje njeno vlogo v knjižni produkciji. Za razliko od zamolklega kolorita, skozi katerega je Škerl raziskoval senčni svet podrastja in močvirja, je bil avtor tokrat postavljen pred izziv črno-bele barvne sheme.

Tehnika tuša je od ekspresivnih gostih šrafur do vnosa naključnega z redčenjem in kapljanjem črnila po površini avtorju omogočila oblikovanje raznolikih form. To, kar vidimo, ni več senčni svet živali ampak svet senc, ki poprimejo groteskno ali grozljivo podobo le toliko, da jih uzremo preden se razblinijo. Rdeča barva, ki vstopa ob prvem nasilju, nelagodje le še stopnjuje. Avtor uspešno gradi prizore tudi skozi zapolnjenost risarske površine. Tako prizor boja med ljudmi in živalmi dobi skoraj apokaliptične razsežnosti, medtem ko nas je zmožna praznina v ilustraciji smrtnih obsodb nad »lastno vrsto« iz varne pozicije opazovalcev povleči v središče dogajanja in tako spremeniti v priče dogodka.

Preseneti nas, da celo upodobitve, ki pričajo o osvoboditvi izpod človeškega jarma ne posedujejo pričakovanega zanosa živali, ampak so ravno nasprotno tesnobne, kot bi že vnaprej napovedovale zametek razkroja. Zaslutiti je skoraj apatičnost, tako sorodno današnjemu času. Čeprav Orwell t.i. pravljico umesti na angleško podeželje (kar je želel Škerl skozi specifične oblike tudi poudariti) oziroma je kot prevladujoča interpretacija obveljala kritika Stalinizma in ostalih totalitarističnih režimov, lahko govorimo o pisateljevem razkrivanju političnih mehanizmov kot takih in če se kot družba v Živalski farmi prepoznamo, leti kritika tudi na nas.

(iz spremne besede) Marina Katalenić