DL: Dva pogleda na razvoj novomeške Kandije

22.2.2012 | 14:00

Marijan Lapajne je predstavil zanimiv in velikopotezni načrt prenove Kandije. (Foto: B. B., arhiv DL)

Marijan Lapajne je predstavil zanimiv in velikopotezni načrt prenove Kandije. (Foto: B. B., arhiv DL)

Kandija, kot si jo je zamislil Lapajne. Z modro barvo so označene nove pozidave, z rumeno pa pešcone.

Kandija, kot si jo je zamislil Lapajne. Z modro barvo so označene nove pozidave, z rumeno pa pešcone.

Izidor Jerala (desno spodaj) je Lapajnetovo razmišljanje na zanimiv način umestil v sivo novomeško stvarnost. (Foto: B. B., arhiv DL)

Izidor Jerala (desno spodaj) je Lapajnetovo razmišljanje na zanimiv način umestil v sivo novomeško stvarnost. (Foto: B. B., arhiv DL)

Prodajni salon novomeškega TPV-ja je bil prejšnjo sredo priča zanimivemu pogovornemu večeru Društva Novo mesto, na katerem je arhitekt Marijan Lapajne predstavil svoj pogled mogočega razvoja in urejanja novomeške Kandije. Kandijska cesta je ena najprometnejših žil Novega mesta, okoli katere se razprostirajo gosto naseljene stanovanjske soseske. A ulica, ki leži tik ob srednjeveškem mestnem jedru, je vse prej kot urejena. Kritične točke se vrstijo ena za drugo, svoj vrhunec pa doživijo v zloglasnem Vagonu. Kot je uvodoma poudaril Lapajne, so njegovi načrti in razmišljanja le ideja, ki jo bo morda nekdo zgrabil, spremenil in obrnil, vsekakor pa si Kandija zasluži temeljit premislek v obliki urbanistične delavnice in kakega natečaja, ki bi lahko postala podlaga za njeno nadaljnje urejanje.

Glavne poteze Lapajnetove zasnove nadaljujejo njegovo zamisel iz leta 1996, ko je prvič predstavil razstavo o Kandiji. Kandijsko cesto bi arhitekt na območju mosta velikopotezno speljal kar pod zemljo, kjer bi nastalo podzemno krožišče. Nad njim tako dobimo površino za pešce, ki bi jo Lapajne poimenoval Trg novomeške pomladi. Poslopje nekdanjega Windischerja bi bilo po njegovem mnenju najbolje kar podreti, da bi tam lahko zasnovali novo, mestotvorno poslopje z novo mestno tržnico, pod novim trgom pa bi lahko uredili podzemna parkirišča z vsaj 400 parkirnimi mesti.

Kandijski most bi Lapajne v prvi fazi polovično zaprl za promet, v nadaljevanju pa povsem, s čimer bi dobili mestno sprehajališče med Glavnim in novim kandijskim trgom, ki bi se nadaljevalo vse do gradu Grm in kapele Božjega groba, od koder se odpira najbrž najslikovitejši pogled na stari del Novega mesta. Posebne pozornosti si po Lapajnetovem mnenju zasluži Resslova ulica, kjer je tudi nekdanja Mušičeva domačija. Resslovo bi morali povezati s Trdinovo, v njunem stičišču nasproti grmske šole pa bi dobili lokacijo za novo eminentno pozidavo, nekakšna nova mestna vrata.

Med točkami urejanja Lapajne omenja še rešitev stare mitnice, bolj smiselna kot postavitev brvi na mestu nekdanjega lesenega mostu čez Krko pa bi bila morda nova brv pri izlivu Težke vode. Lapajne še vedno ni opustil niti izvedbe poteka Kandijske ceste med poslopjem interne bolnišnice in reko Krko. Tako bi znotraj bolnišničnega kompleksa dobili prostor za kakovostno parkovno površino, gradiča Neuhof in Kamen pa bi lahko znova zadihala s polnimi pljuči. Na župana je vnovič naslovil tudi apel, naj občina opusti izvedbo parkirišča ob izlivu Težke vode, to območje pa naj uredi na naraven način.

Opozoril je tudi na bodočo garažno hišo ob zdravstvenem domu, katere podobe ne smemo prepustiti le investitorju, ampak bi morali za tako izpostavljeno stavbo pripraviti arhitekturni natečaj. Zanimiv pogled na Lapajnetov predlog je podal Izidor Jerala, pomočnik vodje oddelka za prostor na Mestni občini Novo mesto. »Moj odnos do Kandije je zelo oseben, saj tu živim in vem, da je življenje v Kandiji v resnici že danes lepo. Vse imamo, vrtec, šolo, trgovine, bolnišnico, zdravstveni dom, le stanovalcev je bolj malo. Samo okrog nas je vsaj deset praznih stanovanj. Tudi na Grmu ni dosti bolje, v centru, ki premore 300 stanovalcev, pa bi lahko živelo 2.000 ljudi. Si predstavljate, da bi jih bilo res toliko in bi si želeli vsi parkirati? « je nekoliko hudomušno začel svoje razmišljanje Jerala.

Novo mesto bi zlahka označili za parkovno mesto, je nadaljeval, saj v njem na enem hektarju v povprečju živi 20 ljudi. Tako potrebujemo 2.000 hektarjev opremljenih površin, kar pa je v resnici standard za mesto z okoli 200.000 prebivalci. Dejal je, da se zaveda, da je najboljša lokacija za mestno tržnico v resnici v Kandiji, a da zdajšnji lastniki kompleksa Windischer niso za to. »Do takrat bomo do dostojne podobe uredili tržnico na Florjanovem trgu. Pri tem bomo gledali, da prenova ne bo dražila najema stojnic, saj nam je pomembnejše, da kupci občudujejo lep paradižnik kot lep tlak. Počasi bodo na vrsto za obnovo prišli tudi komunalni vodi na Glavnem trgu, s čimer bomo dobili pogoje za prometno intervencijo v mestu. Parkiranja ne nameravamo ukinjati, promet na Kandijskem mostu pa bi le moral postati enosmeren, pa še tu bi morali ustvariti pogoje, da ga vozniki ne bi uporabljali za tranzit,« je o načrtih občine povedal Jerala.

Članek je bil objavljen v 51. številki Dolenjskega lista 22. decembra 2011.

Boris Blaić

starejši najprej | novejši najprej

Komentarji (9)

22.2.2012Oceni Grmsko 

Na Grmu? Kje pa je Jerala na Grmu videl prazna stanovanja? In da je v Kandiji življenje danes lepo? Kako lahko nekdo kaj takega reče, če je pa to ena dolga reč ob prometni cesti, povrhu pa še vse precej razpada? Če je Kandija ok, potem je v ostalih delih mesta kot v raju ...

22.2.2012Oceni ttt 

samo poglejte te dinozavre, ki bi radi nam mladim vsiljevali svoje okamenele ideje.

22.2.2012Oceni zagrebška 

lapajne si je že s fasado tpv postavu špegu

22.2.2012Oceni Miran 

http://www.radiokrka.com/poglej_clanek.asp?ID_clanka=161026 Zelo lepi načrti,smo denarja pa ni niti za najnujnejšo obnovo ceste, ki moramo med udrtimi jaški že dalj časa vozit slalom in ogrožati sebe in druge udeležence v prometu

22.2.2012Oceni 2344324 

največji doseg današnje mladine pa je ritna odprtina

22.2.2012Oceni kul 

Čestitke, takega podzemnega krožišča nimajo niti v Parizu!

23.2.2012Oceni podgurc 

Za Kandijsko cesto je bilo ob že ob rekonstrukcijineklje okrog leta 1985 veliko idej, veliko boljših kot pa so jih takrat izvedli. Projektanti gledajo preveč na sedanjost, ne pomislijo pa da se gradi ceste za desetletja. Hoteli so umakniti oz. prenoviti tisto rdečo "podrtijo" zraven Botra pa je "spomeniško varovana". Potem pa se je pojavil nekdo, ki je dovolil Vagon. In še bi lahko našteval. Na sliki je res videti samo sterejše. Me pa zanima zakaj se mladi ne udeležijo takšnih razprav in tam podajo svoja mnenja? Čas je da se v mestno življenje vmešajo mlajši saj bodo oni živeli v tem. Kandija pa zasluži novo obliko! Windišarji pa si lahko ogledajo njihovo sramoto.Le kaj je ostalo od uglednega hotela? Pohlep po denarju je pripeljal do tega kar je sedaj. Ni dovolj samo kasirati, treba je vlagat!! Kar se tiče pa tržnice pa bi mogoče res pasal nekam na rob centea mesta. Na sedanji lokaciji je precej od rok. Žal smo navajeni na avtomobile in se pripeljemo skoraj na WC. Pa veliko uspeha in upam, da se bom kdaj lahko zapeljal po lepši cesti čez kandijo!

23.2.2012Oceni KRT 

Pogled na zdolgočasene obraze navzočih in priprave "na počitek", kažejo na ponovno rojstvo ideje o revitalizaciji mestnega jedra vključno s Kandijo, ki nam bo vsem skupaj polepšala bivanje v tem delu mesta, ki ima neko svojo zgodovino in tradicijo. Zanimivo je tudi to,da sodeluje v tej raboti tudi Jerala, ki bi po funkciji moral biti človek dejanj , ne pa razlagati " neumnosti". Bravo g. Marijan Lapajne, vsaj nekdo,ki pripravi idejo in z njo nastopi, drugo pa je ali je ta ideja sprejemljiva in jo je možno uresničiti. Verjetno težko ob tej strukturi urbanistične stroke v Novem mestu in tako zagreti občinski upravi. Pa dodajmo še Sokolski dom , za katerega je dobro in všečno pripravljen projekt oziroma zasnova in mislim, da je tudi že pridobljeno načelno soglasje posameznih služb, stvar pa še kar stoji in čaka na prebujenje nekaterih .Kdo so to , pa je itak rebus za nagradno vprašanje. Spoštovani gospodje OPRE.

23.2.2012Oceni janez 

Lokalpatriot u vagon!

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava